Skriv här det du söker efter!

Aktuellt

Aktuellt

Lika och olika på svensklektionerna i Finland och Sverige

Hur undervisar skolor i Finland och Sverige svenska i årskurs 1–9. Vad skiljer sig, vad är lika och hur påverkar undervisningen sättet som eleverna använder och behärskar språket? Ett nytt, treårigt projekt som fått medel från Riksbankens Jubileumsfond ska undersöka det här.

I Finland finns läroämnet modersmål och litteratur, svenska som andraspråk och litteratur, och svenska som det andra inhemska språket (A- och B-svenska), medan eleverna i Sverige undervisas i ämnena svenska och svenska som andraspråk. I båda länderna finns ytterligare flera skolämnen som utformats för ländernas heterogena elevgrupper.

– Finns det gemensamma och landspecifika mönster i svenskundervisningen? Om vi vet det kan vi bättre förstå hur svenskundervisningen kan stödja elevers språkanvändning och språkkunskaper. Vi vill vi hitta både gemensamma och unika sätt att se på och arbeta med undervisning i ett språk som talas i flera länder. Svenska är ett sådant språk, ett så kallat pluricentriskt språk, säger Siv Björklund, professor i språkbad och flerspråkighet vid Åbo Akademi.

I projektet ”PluSve” ska forskarna också undersöka hur undervisningen påverkas av språklagar, språkideologier och samhälleliga förhållanden. Målet är att jämföra och analysera svenskundervisning i Finland och Sverige för att se vad som är lika och vad som skiljer sig. Analysen kommer att inkludera allt från språkplanering och flerspråkighet till hur lärare och skolor arbetar med undervisningen.

Forskarna kommer att använda sig av enkäter och gruppintervjuer med lärare från båda länderna för att urskilja mönster i mål, prioriteringar och praktiker samt deras relevans för elevers användning och behärskning av svenska. De ska också granska styrdokument och akademiska texter för att få en bredare bild av undervisningens ideologiska och praktiska ramar.

Förutom Björklund deltar även Camilla Rosvall, universitetslektor vid Åbo Akademi. Vid Stockholms universitet är det docent Ulrika Magnusson och Marie Nelson som genomför projektet.

Mera information:

Siv Björklund, Professor i språkbad och flerstråkighet

Riksbankens Jubileumsfond: Ett pluricentriskt perspektiv på undervisningen i svenska i grundskolan i Finland och Sverige: Policy, ideologi och praktik i heterogena språk- och undervisningsmiljöer. (PluSve).