Medieutbildningen får jubileumsgåva av Stiftelsen för Åbo Akademi

Stiftelsen för Åbo Akademi uppmärksammar Åbo Akademi i Vasa som fyller 50 år med en jubileumsgåva till medieutbildningen. Gåvan ska stärka utbildningen med expertkunskap och gör det möjligt att anlita gästande lärare som föreläser om käll- och mediekritik, medieläskunnighet och desinformation.

Den digitala utvecklingen går i rasande fart. Sociala medier och AI-teknologi för med sig växande utmaningar kring spridning av desinformation och partiska budskap. I denna komplexa medieomgivning är det avgörande att framtidens journalister och kommunikatörer lär sig att kritiskt granska både medieinnehåll och sina egna roller som aktörer i branschen.

– Genom denna gåva vill vi bidra till att stärka medieutbildningen vid Åbo Akademi och ge studenterna verktyg att navigera och förstå den komplexa medievärld vi lever i. Vi hoppas att de gästande lärarna kan inspirera och utmana studenterna till att tänka kritiskt, och som blivande journalister även en gnutta självkritiskt, säger Stefan Wallin, styrelseordförande vid Stiftelsen för Åbo Akademi.

Gåvan gör det möjligt att under fyra års tid täcka kostnaderna för externt anlitade gästande lärare för maximalt 50 000 euro per år.

– Vi på utbildningen är förstås mycket glada över gåvan som ger oss helt nya möjligheter att göra en ordentlig djupdykning i teman som källkritik och mediernas roll och ansvar i samhället. Gåvan ger oss också möjligheten att kunna bjuda in gästande lärare som ger våra studerande nya utmanande insikter om dessa teman. Förhoppningsvis kan vi också skapa någon typ av seminarier som är öppna för alla på campus, eftersom detta är ett tema som är viktigt för alla studerande, oberoende av ämne, säger Klas Backholm, äldre universitetslektor i statskunskap med medier och kommunikation.

Kim Strandberg, professor i statskunskap, Stefan Wallin, styrelseordförande vid Stiftelsen för Åbo Akademi, Lasse Svens, skattmästare vid Stiftelsen för Åbo Akademi och Klas Backholm, äldre universitetslektor i statskunskap med medier och kommunikation.

Gåvan överräcks i samband med jubileumsseminariet den 6 september 2024.

– Åbo Akademi i Vasa vill rikta ett stort tack till Stiftelsen för Åbo Akademi. Speciellt glädjande är att jubileumsgåvan ges för fyra år och att den därmed på ett mer långsiktigt sätt kan stärka medieutbildningens innehåll så att den ännu bättre kan svara mot framtidens utmaningar inom mediebranschen, säger Lisbeth Fagerström, rektor för Åbo Akademi i Vasa.

Ytterligare information:
Stefan Wallin, styrelseordförande vid Stiftelsen för Åbo Akademi