Aktuellt

Nathalie Blomqvist är årets studentidrottare

Vid Finlands olympiska kommittés seminarium för dubbelkarriärer på elitnivå den 19 september utsågs uthållighetslöparen Nathalie Blomqvist till årets studentidrottare läsåret 2023–2024.

Blomqvist, som är född 2001, har framgångsrikt gjort en dubbel karriär, först vid Vörå idrottsgymnasium och nu vid Åbo Akademi där hon studerar hälsovetenskap.

Blomqvists idrottsliga framgångar de senaste åren inkluderar i terränglöpning FM-guld, brons i ungdoms-EM samt mästare i de nordiska mästerskapen i friidrott, finländskt rekord på 1500 m och 5000 m samt femte plats i EM på 5000 m.

Blomqvist nominerades av Vasaregionens idrottsakademi, som i sin motivering skriver:

”Nathalie är ett bra exempel på en toppstudent som har satt upp tydliga mål för både idrott och studier och som har en plan för en dubbel karriär på lång sikt. Särskilt i början av sin dubbla karriär har Nathalie aktivt använt sig av Idrottsakademins tjänster för dubbla karriärer tillsammans med sin personliga tränare. I takt med att hon har kommit vidare med sina studier och sin idrottskarriär har också investeringen i den dubbla karriären lönat sig. Nathalie har tagit sig till den europeiska vuxeneliten och till världens topp 13 i OS. En dubbel karriär ger Nathalie övergripande välbefinnande och balans i livet och säkerställer att övergången från en idrottskarriär till en karriärväg blir enklare.”

Läs nyheten om utmärkelsen på Finlands olympiska kommittés hemsida (på finska).