Pressinbjudan

Presentation av rapporten ”Finland turned right: Voting and Public Opinion in the Parliamentary Election of 2023”

Tid: 28.6.2023 klockan 12.00
Plats: Hotell Scandic Pori, Itsenäisyydenkatu 41, Björneborg

Efter riksdagsvalet i april 2023 stod det klart att det politiska landskapet i Finland gjorde en vridning högerut. Varför blev det så?

Statsvetarna vid Åbo Akademi har sammanställt en bred engelskspråkig rapport i 17 olika kapitel som analyserar valresultatet och de trender som ligger bakom det. Hur röstade till exempel kvinnor jämfört med män och hur röstade de unga väljarna? Hurdana partiledareffekter påverkade valets utgång, hur ser finländarna på sin egen medborgarkompetens och i hurdan utsträckning påverkades valet av känslobaserad polarisering? Bland annat de här frågorna analyseras i rapporten.

Vi välkomnar mediernas representanter att närvara vid boksläppet som leds av Kimmo Grönlund och Kim Strandberg. Flera skribenter finns på plats för att besvara frågor.
Tillfället inleds med en lätt lunch och kaffe.
För att minska matsvinnet ser vi gärna att du anmäler dig senast 20.6.2023 via länken: https://tinyurl.com/suomiareena2023samforsk

Den 150 sidor långa rapporten publiceras i sin helhet onsdag 28.6.2023 klockan 12 på webbplatsen för Institutet för samhällsforskning vid Åbo Akademi www.samforsk.abo.fi och via pressmeddelande.
Vid behov, kontakta Kimmo Grönlund, professor i statskunskap på telefonnummer 050 409 6409 eller E-post: kimmo.gronlund@abo.fi alternativt Kim Strandberg, professor i statskunskap, på telefonnummer 050 356 3622 eller E-post: kim.strandberg@abo.fi.

Mera information:
Eva Aspnäs, projektassistent vid Institutet för samhällsforskning
E-post: eva.aspnas@abo.fi

Kimmo Grönlund and Kim Strandberg (eds.)

Finland Turned Right: Voting and Public Opinion in the Parliamentary Election of 2023

1. Introduction, Kimmo Grönlund and Kim Strandberg
  2. Party choice, Kimmo Grönlund
  3. The party leader effect in the 2023 elections, Thomas Karv