Nyheter

Priser ur Harry Elvings legat som delades ut vid Åbo Akademis läsårsöppning 2024

Följande pristagare beviljades pris ur Harry Elvings legat i samband med Åbo Akademis läsårsöppning för studieåret 2024–2025:

Ur Harry Elvings legat utdelas ett pris för utvecklande av en positiv arbetsmiljö om 3 000 euro:

FD Yrsa Neuman, överbibliotekarie, och bibliotekets ledningsgrupp för ett kontinuerligt och långsiktigt arbete för att utveckla bibliotekets tjänster sedan Neuman tog över som chef på enheten. Tillsammans med ledningsgruppen har Neuman varit exceptionellt aktiv när det gäller att främja en god arbetskultur och detta återspeglas tydligt även i arbetsklimatundersökningens resultat. Samarbete och stöd för varandra är ett kännetecken för hela verksamhetsområdet inom biblioteket.

Hilda Ruokolainen, Mikaela Heikkilä, Mikael von Numers, Katja Sandqvist, Yrsa Neuman.
Pristagare vid inskriptionen i Åbo: Hilda Ruokolainen (fr.v.), Mikaela Heikkilä, Mikael von Numers, Katja Sandqvist, Yrsa Neuman.

Ur Harry Elvings legat tilldelas lärarpriset om 5 000 euro:

FD Katja Sandqvist, universitetslärare i litteraturvetenskap. Studerande beskriver Katja Sandqvist som en lärare med hjärtat på rätt ställe. Hon är engagerad, hjälpsam och inspirerande. Hennes kommunikation är tydlig, både via mejl och under föreläsningar. Sandqvists engagemang och uppmuntran sträcker sig bortom seminarierummet. En studerande sammanfattar det så här: “Jag har aldrig hittat en person som jobbar så hårt och mycket som Katja och som är så vänlig, hjärtlig och inspirerande… Ingen i kosmos historia har någonsin förtjänat detta mer än Katja!”

Ur Harry Elvings legat tilldelas två pris som årets handledare om 3 000 euro:

ED Anna Sell, äldre universitetslektor i informationssystem. Som handledare beskrivs Sell som alltid tillgänglig, uppmuntrande och engagerad i skribenternas avhandlingsprocess. Hon är bra på att förklara, får avhandlingsarbetet att kännas överkomligt och ställer också bra frågor för att få skribenterna att tänka på olika aspekter i arbetet.

FD Mikael von Numers, äldre universitetslektor i miljöbiologi. En lättillgänglig och hjälpsam handledare, som det är lätt att diskutera idéer med. Von Numers ger konstruktiv kritik som hjälper skribenterna framåt i arbetet. Han är uppmuntrande och visar att han bryr sig om sina skribenter och vill hjälpa dem att uppnå bästa möjliga prestation.

Ur Harry Elvings legat tilldelas ett pris som årets pedagogiska visionär och utvecklare om 5 000 euro:

PD Mikaela Heikkilä, universitetslektor i folkrätt. En engagerad och omtänksam lärare som alltid tänker på de studerandes bästa. Hon kräver mycket av de studerande, men mest kräver hon av sig själv. Samtidigt har Heikkilä stor förståelse för ungdomarnas sätt att tänka och lära sig, och hon tar dessa i beaktande i sin undervisning. Hon är strukturerad och mycket målmedveten i sitt pedagogiska arbete. Samtidigt som hon satsar på undervisningen är hon en internationellt inriktad och nätverkad forskare.

Ur Harry Elvings legat tilldelas två forskarpris om 6 000 euro:

PD Hilda Ruokolainen för doktorsavhandlingen i informationsvetenskap med titeln Misinformation in Encounters: A Qualitative Study of Misinformation as a Social Phenomenon. Avhandlingen som bedömdes med vitsordet Med Beröm Godkänd undersöker hurdan misinformation människor kommer i kontakt med i sin vardag, vilka faktorer som påverkar misinformationen och mera specifikt, hurdan roll bemötande har i den processen.

TkD Matias Alvear Cabezón för doktorsavhandlingen i teknisk kemi och reaktionsteknik med titeln Epoxidation of light olefins on titanium silicates. Avhandlingen bedömdes med vitsordet Med Beröm Godkänd och behandlar epoxider, en viktig mellanprodukt av högt kommersiellt värde, som bland annat används för framställning av dioler och miljövänliga plaster.

Ur Harry Elvings legat tilldelas ett handledarpris för doktorsavhandling om 2 000 euro:

TkD Tapio Salmi, professor i kemisk reaktionsteknik. Salmi var handledare för teknologie doktor Matias Alvear Cabezóns avhandling Epoxidation of light olefins on titanium silicates. Med detta pris vill rektor uppmärka betydelsen av huvudhandhandledarens insats för en doktorsavhandling.

Ur Harry Elvings legat tilldelas ett pris som erkännande för uppmärksammad popularisering av ny forskning / arbete för Åbo Akademis kännedom i samhället om 3 000 euro:

PD Kimmo Grönlund, professor i statskunskap. Åbo Akademi har under det senaste läsåret fått speciellt mycket synlighet i det finska samhället tack vare Medborgarparlamentet som arrangerades hösten 2023 av Grönlund och hans team. Som professor, men också som ansvarig ledare för olika forskningsenheter och grundare av ett forskningsnätverk har Grönlund skaffat sig ett brett nätverk och håller akademins flagga högt i många olika sammanhang, såväl i Finland som utomlands. Där var Kimmo hörs och syns sprider han även kännedomen om Åbo Akademi.