Tapio Salmi blir ’visiting professor’ vid universitetet i Neapel

Rektor Matteo Lorito har utnämnt professor Tapio Salmi till ’visiting professor’ vid Università di Napoli ’Federico II’. Professor Salmi kommer att delta i pre- och postgradual undervisning samt handleda forskning i processintensifiering och matematisk modellering av kemiska reaktorer.

–  Jag är mycket glad över denna utnämning som kommer att förstärka växelverkan mellan Åbo Akademi och universitetet i Neapel ytterligare. Vi har ett synnerligen aktivt Erasmus-samarbete och flera gemensamma doktorandprojekt är på gång, säger Tapio Salmi.

Salmi är professor i kemisk reaktionsteknik vid  Laboratoriet för teknisk kemi och reaktionsteknik vid Åbo Akademi. Hans forskning sträcker sig från kemitekniska fenomen, kinetik och katalys till kemisk reaktionsintensifiering, reaktordesign och innovativ biomassabehandling.

Han har under sin karriär publicerat böcker, bokkapitel och mer än 650 referentgranskade artiklar i tidskrifter med hög genomslagskraft inom sitt område. Han innehar flera patent och har handlett mer än 70 doktorsavhandlingar.

Salmi är medlem i Finska Vetenskaps-Societeten, Finska Vetenskapsakademien och Ingenjörsvetenskapsakademien och har belönats med flera prestigefyllda priser för sin forskning. Han blev teknologie doktor vid Åbo Akademi 1986, fungerade som biträdande professor i teknisk kemi vid Åbo Akademi från 1989 till 1997 och är sedan 1998 professor i kemisk reaktionsteknik. Dessutom har Salmi under perioderna 2009–2013 och 2019–2023 haft titeln akademiprofessor utnämnd av Finlands Akademi. Han är också hedersdoktor vid Uleåborgs universitet.

Tapio Salmi fick motta  A. I. Virtanen-priset 2019. Foto: Juho Leikas