Aktuellt

Över femtio studerandegrupper från högskolorna och universiteten i Åbo deltog i projekttävlingen ICT Showroom 2019, torsdagen den 7 mars. Detta var tolfte gången tävlingen ordnades och ingick i år i Turku ICT Week.

Gruppfoto på vinnarna och de specialutnämnda på ICT Showroom.
Segrare och utnämnda. Foto: Jerker Björkqvist.

Segrare i tävlingen var Tethernauts, som består av Aissa Nylund, Joonas Muukkonen, Jaani Nordberg och Marko Parkanen från Åbo yrkeshögskola. Tethernauts är ett multiplayer-spel där spelarna ska samla delar till sitt rymdskepp.

Från Åbo Akademi deltog elva lag, som klarade sig väl trots att segern uteblev. Av juryns fyra specialutnämningar gick tre till Åbo Akademi:

Bästa pitch: Sonary – Osku Laurila, Elio Nushi, Qaium Shah, Juhani Koskinen och Luca Zelioli från Åbo Akademi.

Mest unika spelidé: Audio Wizards – Jani Nevaranta, Aleksi Turunen, Aissa Nylund, Axel Lindberg, Karl Lahdenranta, Joonas Muukkonen, Niko Laivuori, Joona Nieminen och Julius Kuorikoski från Åbo yrkeshögskola.

Bästa soloprojekt: Subject 1131 – Philip Lindberg från Åbo Akademi.

Bästa företagspotential: AI Trim – Wille Kreutzman, Niklas Exell, Christoffer Sjöblom, Isak Jansson och Anton Karlsson från Åbo Akademi.

Juryn bestod av representanter för 2M-IT, Anders Innovation, Cadmatic, Digia, Protacon, Sofokus och Turku Science Park.

Vy över publik på ICT Showroom, korridor med folk.
ICT Showroom. Foto: Jerker Björkqvist.