Utexaminerade från Åbo Akademi är nöjda med sin utbildning och sina jobb

Varje år genomförs en karriäruppföljningsenkät. Det är en nationell undersökning som alla de finska högskolorna deltar i. Enkäten riktar sig till de som utexaminerats för fem år sedan för att få deras respons på utbildningen och på vilket vis den har varit dem till nytta och glädje i arbetslivet. Av intresse är också hurudana jobb de utexaminerat fått och vilka deras inkomster är. Enkäten mäter också sysselsättningens kvalitetsaspekt, det vill säga, hur väl man upplever att arbetsbilden motsvarar de förväntningar som studierna skapat.

Årets enkäter öppnar den 1 oktober. Alla som blev utexaminerade 2019 får ett meddelande, per sms, e-post eller brevpost. Meddelandet innehåller en länk till enkätverktyget Arvo, och börjar med arvovastaus.csc.fi. Varje länk är personlig, men svaren behandlas anonymt. Deadline för att svara på enkäten är den 9 december. Utöver den gemensamma nationella enkäten utför Åbo Akademi en egen snabbenkät till utexaminerade 2023.

Alumnernas erfarenheter av hur väl utbildningen matchar arbetslivets krav ger värdefull insikt för hela organisationen när nya kurs- och utbildningsplaner utformas. Således utgör enkätsvaren en viktig grund för högskolorna att förbättra sin verksamhet och undervisning.

– En annan, mer praktisk, anledning är att varje enskilt enkätsvar innebär ekonomiskt stöd för högskolorna. Av den totala summan som Undervisnings- och kulturministeriet fördelar till universiteten, är 36 miljoner euro beroende av antalet och kvaliteten på svaren från dessa enkäter, säger Matias Erlund, koordinator på Arbetsforum.

Högskolorna tävlar om finansiering

Den exakta summan som högskolorna ska dela på varierar från år till år, beroende på hur väl Åbo Akademi och andra universitet lyckas samla in många och bra svar. Ministeriets mål är att belöna universiteten för positiv feedback om utbildningens relevans för arbetslivet. I genomsnitt var varje enskilt enkätsvar under åren 2018–2020 värt cirka 5 400 € för Åbo Akademi.

Högskolorna är medvetna om att försöka få alumnerna att svara på enkäter inte alltid är det lättaste. Samtidigt tävlar alla högskolor om samma statliga finansiering. Därför har man antagit vissa spelregler för att garantera ”fair play” i racet om enkätsvar.

– Vi skickar ut inbjudan per e-post om vi har de uppgifterna, annars per brev. En påminnelse om enkäten går ut efter en månad per brev, om man inte svarat innan dess. Men vi börjar exempelvis inte ringa upp folk, så har vi kommit överens, säger Erlund.

På det stora hela nöjda alumner

Medan högskoleutbildning inte är en garanti för att med pappren i hand få en anställning, är det ändå ett ganska säkert kort. Alumnerna tenderar också att placera sig på sådana jobb som inte är så konjunkturkänsliga. Enligt årets rapport så har, trots det allmänna nationella läget vad gäller ekonomi och arbetsmöjligheter, arbetslöshetsprocenten bland högskoleutbildade minskat en aning.

Du hittar årets och tidigare års rapporter på den här sidan. Rapporten sammanställer resultaten delvis på ett allmänt plan men har också fakultetsspecifika kapitel.

När alumnerna får svara på huruvida de är nöjda med den utbildning de genomgått ger 90% ett positivt svar, vilket är i linje med hur samma fråga besvarats av äldre årskullar. På följdfrågan om de skulle göra samma val, ifall de nu skulle inleda sina studier, svarar majoriteten jakande. Det som alumnerna skulle vilja göra annorlunda bottnar främst i att ta tillvara möjligheterna till praktik och utbyte som Åbo Akademi erbjuder. På ett mera personligt plan uttrycks en önskan om att den egna studiedisciplinen kunde ha varit bättre.

Om du vill fördjupa dig finns all data på nätet

För den som riktigt vill kasta sig ner bland alla siffror och data är det Vipunen, utbildningsförvaltningens statistiktjänst, som gäller. Vipunens data sträcker sig bakåt till och med den enkät som utfördes 2017.

Via sidan ”Karriäruppföljning” hittas alla siffror. På den sidan finner du, under rubriken ”Visualiseringar”, länkar till resultaten från undersökningen för magistrar respektive doktorer.

Presentationsvyerna kan eventuellt få dig att känna att du är ute på djupa vatten till en början, men genom att filtrera och välja vilka staplar och grafer som ska synas borde du så småningom börja komma till rätta med verktyget.