Pressmeddelande

Vetenskap och konst i skärningspunkten mellan krig och fred – Mars-temat inleder Aboagoras nya temasäsong

En väletablerad del av Åbos kulturliv, vetenskaps- och konstevenemanget Aboagora, äger rum under tre dagar sista veckan i augusti. Temat är Mars, Krigsbringaren och bland årets huvudtalare hittas Thella Johnson, svensk-finsk författare och journalist vars debutroman berör fred efter krig i en finsk familj. Mars-temat inleder The Planets, en ny sjuårig temahelhet.

I år kommer Aboagora att utforska krig ur en rad olika perspektiv. Det tre dagar långa evenemanget äger i år rum för 14:e gången och ordnas på Sibeliusmuseum i Åbo den 28–30 augusti 2024.

Det krigiska temat Mars, the Bringer of War är inledningen på Aboagoras nya temahelhet The Planets. Temahelheten är inspirerad av Gustav Holsts (1874-1934) orkesterserie Planeterna och pågår fram till 2030. De sju satserna i Holsts berömda komposition har fått sina namn efter planeterna i vårt solsystem och de mytiska gudar som förknippas med dem.

I Aboagora utforskas de teman som planeterna anger på ett tvärvetenskapligt och interdisciplinärt sätt ur olika perspektiv. Presentationerna, panelerna och workshopparna vid årets evenemang kommer att behandla frågor som mänskliga rättigheter, återbyggnad efter krig och fred, krigets ljud, krigsmonument, krigets inverkan på naturen och framtiden efter krig. Programmet tar också upp Mars som himlakropp, dess astronomiska egenskaper och musikaliska frekvenser, och litterära bildspråk kopplade till Mars.

Tvärvetenskaplig forskning och konstnärligt arbete möts i ett mångsidigt program

Aboagoras huvudtal, Agoras, är gratis och öppna för alla. Agoran den 28 augusti, på evenemangets öppningsdag, kommer att innehålla krigiska ljud och tystnader från författaren, forskaren och sångerskan Susanna Hast och forskaren Noora Kotilainen. Hasts och Kotilainens senaste bok Sodan pauloissa – Militarismi suomalaisessa yhteiskunnassa utkom i våras.

Trots det krigiska temat kommer evenemanget att avslutas i fredens tecken när författaren och journalisten Thella Johnson håller sitt Agora-tal om fred och efterkrigstid på avslutningsdagen av Aboagora den 30 augusti. Svensk-finska Johnsons debutroman Fred berättar om tre generationer av en finsk familjs liv efter kriget.

Thella Johnson
Thella Johnson är en av årets huvudtalare. Foto: Kajsa Göransson

Nowak ersätts av De Feyter

Manfred Nowak, generalsekreterare för Global Campus of Human Rights, som ursprungligen var inbjuden till programmet, kan inte delta på grund av force majeure. Han ersätts torsdagen den 29 augusti av professor Koen De Feyter från Antwerpens universitet. Titeln på professor De Feyters anförande är The God of War, Palestine, and Emancipatory Human Rights.

Aboagoras konstnärliga program närmar sig årets tema från flera olika perspektiv: föreställningen Mars Frequencies kombinerar visualiseringar och mikrotonal musik för att illustrera Mars och dess två månars omloppsbana; kosmologen Syksy Räsänen och multikonstteatergruppen Kolmas Tila samarbetar i sessionen Antimilitarism och akademisk aktivism; och vi dyker ner i Mars-inspirerad litteratur med Jasmine Westerlund och Jenni Turunlahti.

Förutom Agora-talen innehåller Aboagoras öppna och kostnadsfria program konstutställningen Mars – War Gods and Masculinity av Paul Krispijn och Nana Bolmqvist om förhållandet mellan maskulinitet och krig på Luostarin Välikatu, och Love Antells XR-installation Friday evenings at six o’clock vid Åbo stads minnesmärke för röda fångar ”535” i Kurjenkaivonkenttä.

Det fullständiga Aboagora-programmet för registrerade deltagare omfattar paneler, workshops och konstnärliga sessioner. Agoratalen, konstutställningen och installationen är öppna för alla och kostnadsfria. Programmet för Aboagora hittas på https://aboagora.fi/programme/.

För mer information och intervjuförfrågningar:
producent Petra Piiroinen
petra.piiroinen@utu.fi
tel. 050 570 4017

Aboagora är en mötesplats för forskare och konstnärer, en möjliggörare av samarbete och ett utrymme för nytt skapande. Projektets årliga aktiviteter inkluderar ett internationellt tredagars huvudevenemang som anordnas på Sibeliusmuseum i Åbo, en forskningsretreat och öppna Avant Aboagora-förevent. Projektet som lanserades under Åbo kulturhuvudstadsår 2011 är nu en pionjär inom området vetenskap och konstsamarbete. Evenemanget bygger på principen att omfattande problemlösning kräver inte bara ett tvärvetenskapligt förhållningssätt utan också en kombination av vetenskapliga och konstnärliga perspektiv. Aboagora arrangeras av Åbo universitet, Åbo Akademi, Åbo Konsthögskola, Stiftelsen för Åbo Akademi och Turun Yliopistosäätiö. År 2024 stöds Aboagora av Konestiftelsen, Jenny och Antti Wihuris stiftelse, Svenska Kulturfonden, Vetenskapliga samfundens delegation, William Thurings Stiftelsen och Oskar Öflund Stiftelsen.