Innehåll
Kursen ger djupare insikter i bilderbokens historia och utveckling samt belyser centrala frågeställningar inom den moderna bilderboksforskningen. Den behandlar bilderbokens historia, genrer och teoribildning ur ett litteraturvetenskapligt perspektiv, men strävar också efter att presentera olika analytiska metoder som kan tillämpas på material som innehåller både text och bild. Centrala frågor är: finns det någon skillnad mellan bilderbok och illustrerad bok? Hur samverkar text och bild? Till vem riktar sig bilderboken? Hur fungerar bilderboken? Denna 5 sp-version av kursen hör till de valbara studierna inom biämnet Visuella studier.
Lärandemål och allmänfärdigheter
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för bilderbokens historia, genrer och teoribildning.
- demonstrera färdighet att analysera bild och text i samverkan.
- jämföra bilderboken med andra tryckta medier där bilden har en annan funktion och en annan målgrupp.
Allmänfärdigheter:
- Färdighet att identifiera och namnge bilderboksgenrer och bilderboksförfattare.
- Färdighet att redogöra för bilderbokens historiska utveckling och inflytelserika teorier om bilderboken.
- Förmåga att analysera och jämföra tryckta medier.
Tidtabell
Kursen ordnas 3.4-25.5.2025 via Öppna universitetet vid ÅA. Kursen består av 6 kursträffar via zoom under följande tider. 3.4, 13.4, 24.4, 4.5, 15.5 och 25.5.2025. Torsdagar kl 17-21 och söndagar kl 10-14 Träffarna omfattar föreläsningar, grupparbeten och diskussionsövningar. Träffarna är obligatoriska och frånvaro kompenseras med inlämningsuppgift. Mellan träffarna ges hemuppgifter som inbegriper både läsning av skönlitterära och teoretiska texter. Anmälan är öppen: 18.11.2024–27.3.2025. |
Visste du att du kan få kursen avgiftsfritt? Läs mer här.
Du som tillhör studiegruppen i litterärt skapande anmäler dig via denna länk