Innehåll
Under kursen fördjupar deltagarna sina kunskaper både teoretiskt och praktiskt i ordkonst som konstform och dess didaktik. Med avstamp i litteratur, finländska styrdokument och forskningsrapporter utvecklar den studerande sina kunskaper i praktisk ordkonstverksamhet tillsammans med forskare, medstuderande, erfarna lärare och planerare inom området. Innehållet består av följande delar (genomförandet anges inom parentes): a) Strukturella ramar för ordkonst som verksamhetsform (introduktionsdag, 5 timmar, på distans) b) Konstnärligt skrivande som process (workshop, 6 timmar, på distans) c) Beskrivning och analys av ordkonst i praktiken (5 timmar, på distans) d) Reflektion och eget skrivarbete i en essä (seminarieform, 4 timmar, på distans)
Lärandemål och allmänfärdigheter
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
- Visa förståelse för och kunskap om olika teoretiska och didaktiska perspektiv på konstundervisning
- Reflektera över konstens roll och betydelse för barn och ungas lärande och utveckling med utgångspunkt i vetenskaplig litteratur
- Beskriva och tolka konstverk utifrån teoretiska perspektiv och reflektera didaktiskt över hur konstverk kunde användas i en undervisningssituation
Allmänfärdigheter
- teoretiskt kunnande inom den egna branschen
- analytiskt tankesätt
Tidtabell
Kursen ordnas 14.9-16.11.2024 via Öppna universitetet vid ÅA. Obligatoriskt deltagande via Zoom: 14.9, 28.9, 12.10, 16.11. |
Visste du att du kan få kursen avgiftsfritt? Läs mer här.
För mera information kontakta utbildningsplanerare Pernilla Rauma, e-post: pernilla.rauma@abo.fi, tfn +358503834010.