Innehåll
Målsättningen med kursen är att de studerande utvecklar förståelse av och kunskap om olika konstbaserade ingångar (t.ex. dans, drama, musik) till språkundervisning. Olika sätt att arbeta med konstbaserade ingångar i språkundervisningen introduceras och diskuteras utifrån praktiska, teoretiska och didaktiska perspektiv. Inom ramen för kursen ska studerande planera undervisning med en konstbaserad ingång till språkundervisning, samt redogöra för och analysera en personlig konstbaserad process kopplad till språkande, läsande och/eller skrivande.
Lärandemål och allmänfärdigheter
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
- Visa kunskap om och förståelse av konstbaserade ingångar i språkundervisningen med utgångspunkt i vetenskaplig litteratur
- Reflektera kring språkande, läsande och skrivande i kombination med konstformer ur ett didaktiskt perspektiv
- Planera, redogöra för och analysera en process med konstbaserade ingångar till språkundervisning
Allmänfärdigheter teoretiskt kunnande inom den egna branschen analytiskt tankesätt färdigheter att uppträda undervisningsfärdigheter akademiskt läsande och skrivande.
Tidtabell
Kursen ordnas 1.10-3.12.2024 via Öppna universitetet vid ÅA. Obligatorisk distansundervisning via Zoom: 1.10, 8.10, 29.10, 5.11, 3.12. |
För mera information kontakta utbildningsplanerare Pernilla Rauma, e-post: pernilla.rauma@abo.fi och tfn 050-383 4010.