Skriv här det du söker efter!

Flerspråkighet

Flerspråkighet

Projektägare

Åbo Akademi

Övriga projektparter

  • Tammerfors universitet
  • Sambandet mellan intresse i musik och igenkännande av emotioner i barn med invandrarbakgrund

    Forskare: Leena Maria Heikkola

     

    Effektiv interaktion för optimal språkutveckling och lärande i klassrummet. Lärare och barn i en randomiserad kontrollerad studie

    Projektet är en randomiserad kontrollerad studie av effekten av lärarutbildning på elevernas språkkunskaper. Det övergripande målet är att tillhandahålla förstklassig språk- och kommunikationsundervisning för alla elever genom att skapa kommunikationsfrämjande klassrumsmiljöer i den vanliga undervisningen.

    Forskare: Viveka Lyberg Åhlander

    Flerspråkig utveckling

    Studien, som är en del av STEPS-study  är en jämförande studie av språkutvecklingen på svenska och finska hos enspråkiga och tvåspråkiga barn i åldern 1–6 år.

    Forskare: Jenny Lindgren