HYVINVOIVA HOIVA – VÄLMÅENDE OMSORG

Åbo Akademi, Centret för livslångt lärande

Övriga projektparter

• Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Tammerfors universitet/Johtamisen ja talouden tiedekunta
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Finansiär

• Social- och hälsovårdsministeriet med delfinansiering från Europeiska socialfonden
  • Budget

1 123 864 euro

Åbo Akademis del av budgeten

338 466 euro (30%)

Att säkra en kvalitativ god äldreomsorg är den mest aktuella utmaningen för social- och hälsovårdssektorn. Vårdpersonalen möter i sitt arbete stora utmaningar och arbetet ställer höga krav på personalen ork och kunnande. Personalens arbetsvälmående är därför i riskzonen. Samtidigt är vårdpersonalens välmående och förändringsberedskap en grundförutsättning för att säkra den åldrande befolkningens behov av god och trygg vård.

Expertnätverket HYVINVOIVA HOIVA – VÄLMÅENDE OMSORG erbjuder stöd för utvecklande av välmående i arbetet och ökad förändringsberedskap för personalen inom äldreomsorgen. Det tvåspråkiga projektet riktar sig till äldreomsorgsenheter i Birkaland, Österbotten, Egentliga Finland och Nyland.

Projektet HYVINVOIVA HOIVA – VÄLMÅENDE OMSORG erbjuder sitt expertnätverk till de arbetsgemenskaper inom äldreomsorgen som vill ha stöd i att:

• förbättra välmående i arbetet på den egna enheten med hjälp av nya metoder
    • förbättra personalens förmåga att bemästra dagens (förändrings)utmaningar
    • utveckla arbetsprocesser med hjälp av Lean- och tjänstedesignmetoder
    • utveckla ett ledarskap som främjar förändringsberedskap och arbetsvälmående

Projektets webbplats abo.fi/hyvinvoivahoiva.

Kontakt: