Komplexiteten i familjers välbefinnande i en nordisk välfärdskontext – Work-life balance i dagens arbetsliv

1.8.2024–31.12.2026

Finansiär

• Högskolestiftelsen i Österbotten
  • För att kunna skapa bästa möjliga förutsättningar för god psykisk hälsa och välbefinnande i den nordiska befolkningen krävs ett ökat fokus på både familje- och arbetsrelaterat välbefinnande, samt relaterade kontextuella mekanismer och interagerande faktorer i dessa vardagsarenor. PLEX-WELL bidrar till kunskapsbasen rörande bestämningsfaktorer för familjers välbefinnade i norden, med fokus på work-life balance samt relaterade jämställdhetsfrågor. Projektets övergripande syfte är att systematiskt undersöka de komplexa mekanismer som påverkar psykiskt välbefinnande bland familjer i den österbottniska och bredare nordiska regionen, med målsättning att identifiera olika multi-kontextuella stöd- och riskfaktorer samt deras interaktioner. Vidare syftar projektet till att generera en integrerad färdplan för forskning kring psykiskt välbefinnande bland nordiska familjer, där vikten av att samtidigt studera arbets- och familjekontexten samt stöd- och riskfaktorer i repektive arena belyses.

Anna Forsman (Ansvarig forskare)

Äldre universitetslektor

i hälsovetenskaper