SALT – Skärgård och landsbygd i samverkan

• Brand-Sofi
  • Ämnet regionalvetenskap vid Åbo Akademi
  • Finansiär

• Landsbygdspolitiska rådet (MANE)
  • Skärgårdsdelegationen (SANK)
  • Svenska kulturfonden
  • Budget

250 000 euro

Temanätverket SALT (Skärgård och landsbygd i samverkan – Saaristo ja maaseutu yhteistyössä) har som syfte att främja barn och ungas hembygdsidentitet, välbefinnande och delaktighet i skärgården och på landsbygden. SALT utvecklar, i samarbete med kommuner, olika verksamhetsmodeller som främjar utvecklingen av en positiv hembygdskänsla hos barn och unga på landsbygden och i skärgården.

I Åbolands skärgård har man redan under flera år erbjudit hembygdsfostran åt olika åldersgrupper med hjälp av pedagogiska verktyg och aktiviteter: den pedagogiska verksamheten inom Skärgårdshavets Unesco biosfärområde och tillvalsämnet skärgårdskunskap i den grundläggande utbildningen på områdets skolor är bra exempel på det. Utifrån dessa och andra tidigare erfarenheter skapar SALT förutsättningar för samarbete och stöder verksamhetsmodeller som kan implementeras i skärgårds- och landsbygdsregioner på olika håll i Finland.

Målet med projektet är att införa pedagogiska och samarbetsbaserade verksamhetsmodeller i minst fyra (finsk- och svenskspråkiga) skärgårds- och landsbygdskommuner på olika håll i landet. Syftet med SALT-nätverket är att stödja kommuner att hitta egna, fungerande verksamhetsmodeller.

SALT är ett projekt vid Skärgårdsinstitutet vid Åbo Akademi, Centret för livslångt lärande.