Pressmeddelande

Sahlgren och Jusslin får Åbo Akademis kanslerspris 2024

Professor Cecilia Sahlgren och docent Sofia Jusslin får motta pris av kansler Carl G. Gahmberg för framgångsrik forskning vid Åbo Akademi. Priserna delas ut i samband med Åbo Akademis inskription i Åbo 4.9.2024 och i Vasa 5.9.2024.

Cecilia Sahlgren

Cecilia Sahlgren, professor i cellbiologi, tilldelas kanslerspriset för etablerade forskare vid Åbo Akademi för sin framstående forskning inom cellbiologi, särskilt kring cellers signalering och kommunikation. Sahlgren disputerade 2002 med en avhandling om intermediära filament, specifikt proteinet nestin. Efter sin doktorsexamen arbetade hon som postdoktoral forskare vid Karolinska Institutet, där hon visade att Notch-signalering är avgörande för cancercellers rörelse och invasion av omgivande organ.

Sahlgrens forskning har fokuserat på Notch-proteinets roll i cellers signalering och stamcellsutveckling, med särskild uppmärksamhet på hur mekanisk påfrestning, som blodtryck, påverkar Notch-aktiviteten. Hon har också funnit att proteinet vimentin reglerar Notch-proteinets ligander.

Sahlgren har varit deltidsprofessor vid Eindhovens tekniska universitet i Holland, vilket har berikat hennes forskarkarriär genom att kombinera biologi med teknisk expertis. Hon var den första vid Åbo Akademi att erhålla ett ERC Consolidator Grant, vilket möjliggjorde en betydande expansion av hennes forskargrupp. Hon är invald i Svenska tekniska vetenskapsakademien och Finska Vetenskaps-Societeten och är en aktiv förespråkare för att informera allmänheten om forskning och utbildning.

– Det är för mig en stor glädje att kunna dela ut kanslerspriset till Sahlgren och hoppas att det har en positiv inverkan på hennes fortsatta karriär, säger kansler Carl G. Gahmberg.

Sofia Jusslin

Sofia Jusslin, docent i pedagogik, har tilldelats kanslerspriset för yngre forskare vid Åbo Akademi. Jusslin tog sin magisterexamen i pedagogik 2016. Hon disputerade för doktorsgraden 2020 och utnämndes till docent 2024. Hennes vetenskapliga arbete fokuserar på tre huvudområden: läs- och skrivdidaktik, konstintegrering och kroppsligt lärande i undervisning, samt akademiskt skrivande. Ett särskilt intresseområde är hur AI kan integreras i skrivprocessen, med ambitionen att göra Åbo Akademi till en ledande institution inom akademiskt skrivande, särskilt på svenska.

Sedan sin doktorsexamen har Sofia publicerat cirka 20 vetenskapliga artiklar, vilka sakkunniga har bedömt som av mycket hög kvalitet. Hon har nyligen erhållit ett stort forskningsanslag för att leda projektet ”Kollaborativt akademiskt skrivande i hybrida lärarmiljöer i högre utbildning” (2025–2027). Projektet undersöker hur en gemensam skrivprocess påverkar relationer mellan studenter samt mellan studenter och externa material som program och plattformar.

Jusslin har handlett två magisteravhandlingar och fyra doktorsavhandlingar, är huvudredaktör för Journal for Research in Arts and Sports Education, och leder den nordiska forskargruppen Nordic Early Literacy Education.

– Det är uppenbart att vi här har en verkligt framstående forskare inom pedagogik och därför är det ett nöje för mig att dela ut kanslers pris till henne, säger Gahmberg.

Pristagarna har valts av en priskommitté på förslag av fakulteterna och bygger på forskningens kvalitet och genomslagskraft. Prissumman på 40 000 euro fördelas så att Sahlgren får 25 000 euro och Jusslin 15 000 euro.