ÅA-kärlek

Vad är ÅA-kärlek? Ordet kärlek har olika betydelser och definitioner beroende på vem man frågar. Det behöver inte vara den typ av kärlek som får en att sväva på rosa moln. Kärlek kan vara den tacksamhet studerande känner till sina studievänner. Kärlek kan vara ett brinnande intresse för ämnet man studerar. Kärlek kan vara att få sin röst hörd. Det kan också vara…

… kärlek till studielivet

Livets guldkant är studielivet. Det finns en mängd olika organisationer och föreningar du kan vara aktiv inom. Musik, politik, idrott, kultur, religion – det är bara att välja vad som intresserar dig. Du kan aktivera dig i Åbo Akademis Studentkår. Där kan du påverka de stora sakerna i studentens vardag. Vill du vara aktiv inom din egen studieinriktning är det fullt möjligt, de allra flesta ämnesområden har en förening. För att nämna några stora: Merkantila Klubben, Kemistklubben och Statsvetenskapliga klubben. Det finns även så kallade nationer från olika regioner, till exempel Nyländska nationen, Åländska studentlaget och Österbottniska nationen. Här kan du hitta likasinnade vänner. Nationerna erbjuder mängder av aktiviteter så som sitsar, utfärder, kulturbesök och en årligen återkommande årsfest. Genom att vara aktiv i studielivet knyter du kontakter för livet och får otroliga erfarenheter som kan vara bra för framtiden. Vid Åbo Akademi finns det fritidsaktiviteter som passar alla.

… kärlek till studier

Som ålänning insåg jag tidigt att jag ville välja en studieort på fasta Finland framför en studieort i Sverige, eftersom jag ville få möjlighet att öva upp min finska. Nästan lika naturligt föll också valet på Åbo Akademi tack vare de breda möjligheterna att skräddarsy min egen utbildning med kurser och ämnen från flera olika fakulteter.

Åbo Akademi erbjuder ett brett kursutbud med en unik möjlighet att själv bygga upp sin studiehelhet. Själv valde jag att studera nationalekonomi med matematik och finansiering som biämnen, vilket hjälpte mig att utveckla min analytiska förmåga och bygga en spetskompetens. Studierna håller hög kvalitet och både handledare och undervisningspersonal finns nära studerandena för att hjälpa till att skapa de bästa förutsättningarna för framgång. Undervisningsmetoderna har en bra balans mellan teori och praktik som fungerar både motiverande och inspirerande.

”Som ÅA-studerande är alla välkomna med i universitets gemenskap där man träffar otroligt trevliga, smarta och roliga människor av alla slag.”

Det rika föreningslivet vid Åbo Akademi har ett utmärkt rykte. De otaliga ämnes- och specialföreningarna förenar människor över fakultetsgränserna och ger en ovärderlig möjlighet att knyta vänskapsband och kontakter inför framtiden. De aktiva föreningarna som ordnar mångsidiga evenemang och aktiviteter skapar den starka känsla av gemenskap som idag definierar ÅA. Både i studierna och i studielivet får man som ÅA-studerande träffa kunniga, energiska och hjälpsamma människor som bidrar till att skapa en trivsam och inspirerande studietid.

Åbo passar av flera anledningar utmärkt som studiestad. Universitetscampuset är beläget i en fin omgivning längs med åstranden och bjuder på vackra vyer året om. Centrum finns inom gångavstånd, liksom flertalet parker, sevärdheter och andra ställen som kan vara intressanta att besöka då studiemotivationen tryter. Dessutom är det lätt att ta sig från Åbo till resten av Finland och till exempel Sverige.

För mig har Åbo inte bara inneburit utmärkta studiemöjligheter, utan även en chans att aktivera mig inom flera föreningar och få erfarenhet av att samarbeta, organisera och leda. Det här har gett mig en stadig grund att stå på inför arbetslivet och dessutom har jag haft otroligt roligt på vägen. Jag är mycket nöjd med mitt val att studera nationalekonomi vid Åbo Akademi.

Lucas Mattson, ekonomistuderande

Hoppas du också hittar #ÅAkärlek hos oss!

Uppdaterad 4.7.2018