Program – Gymnasieutbildning

Program – Gymnasieutbildning

Tillbaka till huvudsidan >>


Direklänkar: Pass I kl. 10.15 | Pass II kl. 11.15 | Pass III kl. 13.15


Seminarier och workshoppar pass I – kl. 10.15

D1 Att utbilda gymnasielärare om AI
Fredrik Heintz, Linköpings universitet
Sverige har infört AI som ett ämne på gymnasieskolan och nu pågår utbildning av lärare. Vad innehåller det nya ämnet? Hur utbildas gymnasielärare?
D2 Finlands natur
Mathias Kanckos, biolog och naturföretagare
Finlands förvildning- faunan i Finland utveckling under det senaste århundradet med betoning på de senaste årens utveckling.
D3 Abitti2 – Graphical Analysis
Nikke Palmberg, Vasa övningsskola
Graphical Analysis för nybörjare (fokus på fysik).
D4 Abitti2 – Ketcher
Caroline Ingo, Vasa övningsskola
Ketcher för nybörjare (fokus på kemi).
D5 Abitti2 – Geogebra
Camilla Söderback, Vasa övningsskola
Geogebra, arbetssätt som aktiverar studerande (fokus på matematik).
D6 Öppet Makerspace i gymnasiet: utrustning och arbetssätt.
Lisa Asplund och Markus Norrby, Vasa övningsskola
Vi demonstrerar och testar utrustning och arbetssätt som exempel på hur man kan jobba med Makerspace i gymnasiet.
D7 Grunderna i Livräddande första hjälp
Anne-Maj Forsman, Röda korset
Under workshopen går vi igenom hur man går tillväga vid en nödsituation + nödsamtal, medvetslöshet, återupplivning (bas+ med hjärtstartare) samt de vanligaste sjukdomsattackerna.
D8 Populistiska strategier -mer än bara negativitet? 
Jenny Lindholm, ÅA Fakulteten för samhällsvetenskaper, ekonomi och juridik
Känslomässiga reaktioner på populistiska strategier på sociala medier.
D9 UTGÅR: Vad är en UNESCO-skola och vad betyder det i praktiken?
D10 Gymnasieutbildningens utmaningar
Jan Hellgren, Nationella Centret för Utbildningsutvärdering NCU
Vilka är utmaningarna som lärarna möter? Och vilka möjligheter finns det att lösa dem? Workshopen bygger på resultat från NCU:s utvärdering av den senaste läroplansreformen.
D11 AI i språkundervisningen ”hands on”
Andreas Sundstedt, IT-pedagog vid Vasa övningsskola
Vilka rättigheter och skyldigheter har vi lärare som användare av AI? Hur kan vi stöda de studerande att använda AI på ett ändamålsenligt sätt? Lär dig använda röstfunktionen, skapa textning till videon, skapa bilder samt skriva bra promptar.
D12 Presentation och diskussion kring utvecklingen av gymnasiediplomsystemet
Jolin Slotte, Utbildningsstyrelsen
Att avlägga ett studentprov i ett konst- och färdighetsämne inom bildkonst, gymnastik eller musik som ett av de fem studentproven som krävs för examen.
D13 Hur lyfta styrkor?
Camilla Rogaszewska, skolcoach vid Vasa övningsskola
Hur kan vi ta fasta på studerandes styrkor i praktiken.
D14 UTGÅR: Livet som förälder till en studerande med särskilda utmaningar
 D15 Fysisk och mental avslappning
Åsa Båsk, yogainstruktör
Öppna upp fysiska problemområden så som nacke, axlar och rygg samtidigt som du balanserar ditt nervsystem med bl.a. djupandning. För att stilla sinnet får du göra mindfulnessövningar samt följa med på en guidad inre resa. Kombinationen minskar stress och skapar lugn.
 D16 UTGÅR: Lär dig slappna av under den stressiga arbetsdagen – Qigong
 D17 UTGÅR: Pausgymnastik
 D18 UTGÅR: Professionella ungdomsarbetares uppfattningar om ungas ofrivilliga ensamhet
Övergångar och ungas ensamhet
 D19 Bokvalets betydelse: hur väljer vi skönlitteratur i gymnasiet?
Katrina Åkerholm, Heidi Höglund, ÅA Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier
Under workshoppen diskuterar vi bokvalets betydelse i litteraturundervisningen. Vi tar utgångspunkt i aktuell litteraturdidaktisk forskning kring litteraturval och ger exempel ur vår egen forskning som fokuserar på bilderböcker och poesi.
 D20 Utbildningsledarskap ur ett lärarperspektiv
Janne Elo, ÅA Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier (OBS! Sessionen hålls på grundutbildningen)
Utbildningsledarskap och pedagogiskt ledarskap som ett multiaktörs flernivåfenomen. Begreppsliga verktyg att tänka kring lärarens egen roll i skolans ledarskap.
 D21 UTGÅR: Rektor och delat ledarskap
 D22 UTGÅR: Framtidsforum med forskningsprojektet ÖVERDID

 


Seminarier och workshoppar pass II – kl. 11.15

E1 Finlands natur
Mathias Kanckos, biolog och naturföretagare
Fokus på klimatförändring, Rewilding Europe, invasiva arter och EU:s skydd av biodiversitet.
E2 ESERO Finland
Jan Holmgård, Skolresurs och ESERO Finland
Rymdaktiviteter för gymnasiet (jordobservationer, fortbildningar, Cansat med mera)
E3 Utvecklingsprojekt inom matematik vid Vasa övningsskolas gymnasium
Solveig Wallin, Vasa övningsskola
Vi presenterar projekt kring AI, lärandeanalytik och stödundervisning i gymnasiematten.
E4 VR i gymnasiet: utrustning och appar.
Lisa Asplund och Markus Norrby, Vasa övningsskola
Vi demonstrerar och testar utrustning och appar för virtuell verklighet i gymnasiet.
E5 UTGÅR: Vad innebär Diploma Programme och International Baccalaureate programmen
E6 Konkreta verktyg för att skapa delaktighet och samverkan i undervisningsgrupper
Maria Lingonblad och Tove Ajalin, Folkhälsan
Ett positivt klimat i gruppen ger goda förutsättningar för inlärning och gemenskap, men hur gör vi för att nå ett sådant klimat? I workshopen presenteras tips och verktyg som passar för grupper i åk 7-9 och andra stadiet.
E7 Studier i rörelse
Thomas Friman, Vasa övningsskola och gymnasiets rörelsecoacher
Hur får vi in rörelse, hjärnhälsa och ökat välbefinnande under lektionstid och skoldagen?
E8 Hur skapa läsglädje?
Terhi Piikkilä och Jessica Peltoniemi, Vasa stad
Bibliotekspedagogerna bokpratar och inspirerar till läsning på svenska ja suomeksi.
E9 Gymnasieutbildningens utmaningar
Jan Hellgren, Nationella Centret för Utbildningsutvärdering NCU
Vilka är utmaningarna som lärarna möter? Och vilka möjligheter finns det att lösa dem? Workshopen bygger på resultat från NCU:s utvärdering av den senaste läroplansreformen.
E10 AI inom stödundervisningen
Andreas Sundstedt och Anne Uppgård, Vasa övningsskola
Utgående från Övningsskolans projekt “Stöda styrka” presenterar vi hur användning av AI kan stöda studerandes lärande samt läsning av digitala läromedel. Vi diskuterar även studerandes erfarenheter av AI-verktyg utgående från enkäter som genomförts i projektet.
E11 Skapa kreativt, del 1
Hanna Kaihovirta, Helsingfors universitet, Pedagogiska fakulteten
Visuella metoder och bildkonstpraktiker i bildkonstundervisning.
E12 Lärarnas välmående och ork
Ann-Charlotte Kjerulf, arbetshandledare och krisarbetare
Inspiration och uppmuntran genom diskussion och presentation av forskningsresultat.
E13 Fysisk och mental avslappning
Åsa Båsk, yogainstruktör
Öppna upp fysiska problemområden så som nacke, axlar och rygg samtidigt som du balanserar ditt nervsystem med bl.a. djupandning. För att stilla sinnet får du göra mindfulnessövningar samt följa med på en guidad inre resa. Kombinationen minskar stress och skapar lugn.
E14 Lär dig slappna av under den stressiga arbetsdagen – Qigong
Massörsstuderande, Folkhälsan Utbildning Ab
Qigong är en traditionell kinesisk praktik som integrerar långsamma rörelser, medveten andning och meditation för att främja fysisk och mental hälsa. Genom att arbeta med kroppens energiflöde, eller ”qi”, syftar qigong till att återställa balans och stärka livskraften. Övningen kan också minska stress, förbättra flexibilitet och öka koncentration och medvetenhet.
E15 Sittande töjning
David Fred och massörsstuderande, Folkhälsan Utbildning Ab
Genom att långsamt töja ut musklerna i nacken, axlarna och ryggen kan du lindra stelhet, förbättra rörelseomfång och minska risken för muskelspänningar. Övningarna fokuserar på att öka flexibiliteten och blodcirkulationen, vilket hjälper till att förebygga smärta och obehag som ofta uppstår vid långvarigt stillasittande eller stress.
E16 UTGÅR: Tvärvetenskapliga studieavsnitt

 


Seminarier och workshoppar pass III – kl. 13.15

F1 Ämneslärarmöte i Svenska och litteratur
Moja Ladvelin, Vasa övningsskola
Diskussion kring aktuella teman i undervisningen.
F2 Ämneslärarmöte i finska
Annika Lassus och Åsa Löf, Vasa övningsskola
Byggstenar för målinriktad mofi-undervisning
F3 Ämneslärarmöte i engelska
Diane-Christine Blusi, Vasa övningsskola
Diskussion kring aktuella teman i undervisningen.
F4 Ämneslärarmöte i franska och tyska
Frida Crotts, Vasa övningsskola
Diskussion kring aktuella teman i undervisningen.
F5 Ämneslärarmöte i specialpedagogik
Anne Uppgård, Vasa övningsskola
Diskussion runt aktuella teman i undervisningen.
F6 Ämneslärarmöte i biologi och geografi
Joachim Hofman, Vasa övningsskola
Diskussion runt aktuella teman i undervisningen.
F7 Ämneslärarmöte i matematik, fysik och kemi
Niklas Palmberg, Vasa övningsskola
Gemensamt möte med fokus på Abitti2 och andra aktualiteter (uppdelning enligt ämnen vid behov).
F8 Ämneslärarmöte i historia, samhällslära, religion, psykologi och filosofi
Mikael Lax, Vasa övningsskola
Samisk historia som nordisk historia
Otso Kortekangas, ÅA Fakulteten för humaniora, psykologi och teologi
Under föreläsningen ges en överblick över samernas historia i Norden från förhistorisk tid fram till idag. Föreläsningen fokuserar på samernas relationer med övriga nordbor. 
F9 Ämneslärarmöte i musik
Jan Jansson, Vasa övningsskola
Diskussion kring aktuella teman i undervisningen.
F10 Ämneslärarmöte i gymnastik och hälsokunskap
Thoma Friman, Vasa övningsskola
Diskussion kring aktuella teman i undervisningen.
F11 Skapa kreativt, del 2
Hanna Kaihovirta, Helsingfors universitet, Pedagogiska fakulteten
Visuella metoder och bildkonstpraktiker i bildkonstundervisning
F12 Microsoft Copilot: Your AI companion
Andreas Sundstedt, IT-pedagog vid Vasa övningsskola
Denna workshop är för dig som vill börja använda AI-verktyg men inte har tidigare erfarenhet. Kom med och utforska hur Copilot kan stöda ditt arbete som lärare, från planering till bedömning.
F13 Säkerhet i fokus och säkerhet i skolans vardag
Kjell Nylund, överkommissarie
Skolans möjligheter till förebyggande verksamhet. Hur ska man agera när det otänkbara händer. Skapa en tryggare skolvardag för elever och lärare

 

Utbildningsstyrlesen finansierar

Updated 18.12.2024