Direklänkar: Pass I kl. 10.15 | Pass II kl. 11.15 | Pass III kl. 13.15
Seminarier och workshoppar pass I – kl. 10.15
D1 | Att utbilda gymnasielärare om AI Fredrik Heintz, Linköpings universitet Sverige har infört AI som ett ämne på gymnasieskolan och nu pågår utbildning av lärare. Vad innehåller det nya ämnet? Hur utbildas gymnasielärare? |
D2 | Finlands natur Mathias Kanckos, biolog och naturföretagare Finlands förvildning- faunan i Finland utveckling under det senaste århundradet med betoning på de senaste årens utveckling. |
D3 | Abitti2 – Graphical Analysis Nikke Palmberg, Vasa övningsskola Graphical Analysis för nybörjare (fokus på fysik). |
D4 | Abitti2 – Ketcher Caroline Ingo, Vasa övningsskola Ketcher för nybörjare (fokus på kemi). |
D5 | Abitti2 – Geogebra Camilla Söderback, Vasa övningsskola Geogebra, arbetssätt som aktiverar studerande (fokus på matematik). |
D6 | Öppet Makerspace i gymnasiet: utrustning och arbetssätt. Lisa Asplund och Markus Norrby, Vasa övningsskola Vi demonstrerar och testar utrustning och arbetssätt som exempel på hur man kan jobba med Makerspace i gymnasiet. |
D7 | Grunderna i Livräddande första hjälp Anne-Maj Forsman, Röda korset Under workshopen går vi igenom hur man går tillväga vid en nödsituation + nödsamtal, medvetslöshet, återupplivning (bas+ med hjärtstartare) samt de vanligaste sjukdomsattackerna. |
D8 | Populistiska strategier -mer än bara negativitet? Jenny Lindholm, ÅA Fakulteten för samhällsvetenskaper, ekonomi och juridik Känslomässiga reaktioner på populistiska strategier på sociala medier. |
D9 | UTGÅR: Vad är en UNESCO-skola och vad betyder det i praktiken? |
D10 | Gymnasieutbildningens utmaningar Jan Hellgren, Nationella Centret för Utbildningsutvärdering NCU Vilka är utmaningarna som lärarna möter? Och vilka möjligheter finns det att lösa dem? Workshopen bygger på resultat från NCU:s utvärdering av den senaste läroplansreformen. |
D11 | AI i språkundervisningen ”hands on” Andreas Sundstedt, IT-pedagog vid Vasa övningsskola Vilka rättigheter och skyldigheter har vi lärare som användare av AI? Hur kan vi stöda de studerande att använda AI på ett ändamålsenligt sätt? Lär dig använda röstfunktionen, skapa textning till videon, skapa bilder samt skriva bra promptar. |
D12 | Presentation och diskussion kring utvecklingen av gymnasiediplomsystemet Jolin Slotte, Utbildningsstyrelsen Att avlägga ett studentprov i ett konst- och färdighetsämne inom bildkonst, gymnastik eller musik som ett av de fem studentproven som krävs för examen. |
D13 | Hur lyfta styrkor? Camilla Rogaszewska, skolcoach vid Vasa övningsskola Hur kan vi ta fasta på studerandes styrkor i praktiken. |
D14 | UTGÅR: Livet som förälder till en studerande med särskilda utmaningar |
D15 | Fysisk och mental avslappning Åsa Båsk, yogainstruktör Öppna upp fysiska problemområden så som nacke, axlar och rygg samtidigt som du balanserar ditt nervsystem med bl.a. djupandning. För att stilla sinnet får du göra mindfulnessövningar samt följa med på en guidad inre resa. Kombinationen minskar stress och skapar lugn. |
D16 | UTGÅR: Lär dig slappna av under den stressiga arbetsdagen – Qigong |
D17 | UTGÅR: Pausgymnastik |
D18 | UTGÅR: Professionella ungdomsarbetares uppfattningar om ungas ofrivilliga ensamhet Övergångar och ungas ensamhet |
D19 | Bokvalets betydelse: hur väljer vi skönlitteratur i gymnasiet? Katrina Åkerholm, Heidi Höglund, ÅA Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier Under workshoppen diskuterar vi bokvalets betydelse i litteraturundervisningen. Vi tar utgångspunkt i aktuell litteraturdidaktisk forskning kring litteraturval och ger exempel ur vår egen forskning som fokuserar på bilderböcker och poesi. |
D20 | Utbildningsledarskap ur ett lärarperspektiv Janne Elo, ÅA Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier (OBS! Sessionen hålls på grundutbildningen) Utbildningsledarskap och pedagogiskt ledarskap som ett multiaktörs flernivåfenomen. Begreppsliga verktyg att tänka kring lärarens egen roll i skolans ledarskap. |
D21 | UTGÅR: Rektor och delat ledarskap |
D22 | UTGÅR: Framtidsforum med forskningsprojektet ÖVERDID |
Seminarier och workshoppar pass II – kl. 11.15
E1 | Finlands natur Mathias Kanckos, biolog och naturföretagare Fokus på klimatförändring, Rewilding Europe, invasiva arter och EU:s skydd av biodiversitet. |
E2 | ESERO Finland Jan Holmgård, Skolresurs och ESERO Finland Rymdaktiviteter för gymnasiet (jordobservationer, fortbildningar, Cansat med mera) |
E3 | Utvecklingsprojekt inom matematik vid Vasa övningsskolas gymnasium Solveig Wallin, Vasa övningsskola Vi presenterar projekt kring AI, lärandeanalytik och stödundervisning i gymnasiematten. |
E4 | VR i gymnasiet: utrustning och appar. Lisa Asplund och Markus Norrby, Vasa övningsskola Vi demonstrerar och testar utrustning och appar för virtuell verklighet i gymnasiet. |
E5 | UTGÅR: Vad innebär Diploma Programme och International Baccalaureate programmen |
E6 | Konkreta verktyg för att skapa delaktighet och samverkan i undervisningsgrupper Maria Lingonblad och Tove Ajalin, Folkhälsan Ett positivt klimat i gruppen ger goda förutsättningar för inlärning och gemenskap, men hur gör vi för att nå ett sådant klimat? I workshopen presenteras tips och verktyg som passar för grupper i åk 7-9 och andra stadiet. |
E7 | Studier i rörelse Thomas Friman, Vasa övningsskola och gymnasiets rörelsecoacher Hur får vi in rörelse, hjärnhälsa och ökat välbefinnande under lektionstid och skoldagen? |
E8 | Hur skapa läsglädje? Terhi Piikkilä och Jessica Peltoniemi, Vasa stad Bibliotekspedagogerna bokpratar och inspirerar till läsning på svenska ja suomeksi. |
E9 | Gymnasieutbildningens utmaningar Jan Hellgren, Nationella Centret för Utbildningsutvärdering NCU Vilka är utmaningarna som lärarna möter? Och vilka möjligheter finns det att lösa dem? Workshopen bygger på resultat från NCU:s utvärdering av den senaste läroplansreformen. |
E10 | AI inom stödundervisningen Andreas Sundstedt och Anne Uppgård, Vasa övningsskola Utgående från Övningsskolans projekt “Stöda styrka” presenterar vi hur användning av AI kan stöda studerandes lärande samt läsning av digitala läromedel. Vi diskuterar även studerandes erfarenheter av AI-verktyg utgående från enkäter som genomförts i projektet. |
E11 | Skapa kreativt, del 1 Hanna Kaihovirta, Helsingfors universitet, Pedagogiska fakulteten Visuella metoder och bildkonstpraktiker i bildkonstundervisning. |
E12 | Lärarnas välmående och ork Ann-Charlotte Kjerulf, arbetshandledare och krisarbetare Inspiration och uppmuntran genom diskussion och presentation av forskningsresultat. |
E13 | Fysisk och mental avslappning Åsa Båsk, yogainstruktör Öppna upp fysiska problemområden så som nacke, axlar och rygg samtidigt som du balanserar ditt nervsystem med bl.a. djupandning. För att stilla sinnet får du göra mindfulnessövningar samt följa med på en guidad inre resa. Kombinationen minskar stress och skapar lugn. |
E14 | Lär dig slappna av under den stressiga arbetsdagen – Qigong Massörsstuderande, Folkhälsan Utbildning Ab Qigong är en traditionell kinesisk praktik som integrerar långsamma rörelser, medveten andning och meditation för att främja fysisk och mental hälsa. Genom att arbeta med kroppens energiflöde, eller ”qi”, syftar qigong till att återställa balans och stärka livskraften. Övningen kan också minska stress, förbättra flexibilitet och öka koncentration och medvetenhet. |
E15 | Sittande töjning David Fred och massörsstuderande, Folkhälsan Utbildning Ab Genom att långsamt töja ut musklerna i nacken, axlarna och ryggen kan du lindra stelhet, förbättra rörelseomfång och minska risken för muskelspänningar. Övningarna fokuserar på att öka flexibiliteten och blodcirkulationen, vilket hjälper till att förebygga smärta och obehag som ofta uppstår vid långvarigt stillasittande eller stress. |
E16 | UTGÅR: Tvärvetenskapliga studieavsnitt |
Seminarier och workshoppar pass III – kl. 13.15
F1 | Ämneslärarmöte i Svenska och litteratur Moja Ladvelin, Vasa övningsskola Diskussion kring aktuella teman i undervisningen. |
F2 | Ämneslärarmöte i finska Annika Lassus och Åsa Löf, Vasa övningsskola Byggstenar för målinriktad mofi-undervisning |
F3 | Ämneslärarmöte i engelska Diane-Christine Blusi, Vasa övningsskola Diskussion kring aktuella teman i undervisningen. |
F4 | Ämneslärarmöte i franska och tyska Frida Crotts, Vasa övningsskola Diskussion kring aktuella teman i undervisningen. |
F5 | Ämneslärarmöte i specialpedagogik Anne Uppgård, Vasa övningsskola Diskussion runt aktuella teman i undervisningen. |
F6 | Ämneslärarmöte i biologi och geografi Joachim Hofman, Vasa övningsskola Diskussion runt aktuella teman i undervisningen. |
F7 | Ämneslärarmöte i matematik, fysik och kemi Niklas Palmberg, Vasa övningsskola Gemensamt möte med fokus på Abitti2 och andra aktualiteter (uppdelning enligt ämnen vid behov). |
F8 | Ämneslärarmöte i historia, samhällslära, religion, psykologi och filosofi Mikael Lax, Vasa övningsskola Samisk historia som nordisk historia Otso Kortekangas, ÅA Fakulteten för humaniora, psykologi och teologi Under föreläsningen ges en överblick över samernas historia i Norden från förhistorisk tid fram till idag. Föreläsningen fokuserar på samernas relationer med övriga nordbor. |
F9 | Ämneslärarmöte i musik Jan Jansson, Vasa övningsskola Diskussion kring aktuella teman i undervisningen. |
F10 | Ämneslärarmöte i gymnastik och hälsokunskap Thoma Friman, Vasa övningsskola Diskussion kring aktuella teman i undervisningen. |
F11 | Skapa kreativt, del 2 Hanna Kaihovirta, Helsingfors universitet, Pedagogiska fakulteten Visuella metoder och bildkonstpraktiker i bildkonstundervisning |
F12 | Microsoft Copilot: Your AI companion Andreas Sundstedt, IT-pedagog vid Vasa övningsskola Denna workshop är för dig som vill börja använda AI-verktyg men inte har tidigare erfarenhet. Kom med och utforska hur Copilot kan stöda ditt arbete som lärare, från planering till bedömning. |
F13 | Säkerhet i fokus och säkerhet i skolans vardag Kjell Nylund, överkommissarie Skolans möjligheter till förebyggande verksamhet. Hur ska man agera när det otänkbara händer. Skapa en tryggare skolvardag för elever och lärare |