Direklänkar: Pass I kl. 10.15 | Pass II kl. 11.15 | Pass III kl. 13.15
Seminarier och workshoppar pass I – kl. 10.15
A1 | AI och utbildning – Var står vi nu och vad vet vi nu? John Henriksson, Centret för Livslång Lärande vid Åbo Akademi Lägesspaning över AI-utvecklingen med fokus på utbildningssektorn. Målet är att ge deltagare ett helikopterperspektiv på AI samt att skapa en grund för fortsatt diskussion gällande AI och utbildning. |
A2 | Skapa en (nästan) fungerande app i Keynote Jan Alin, Vasa övningsskola Kom med och utforska hur du med hjälp av presentationsprogrammet Keynote kan skapa en (nästan) fungerande app direkt på iPad. En praktisk och kreativ workshop som inte kräver några förkunskaper. |
A3 | Slöjdens bidrag till bildning Mia Porko-Hudd & Juha Hartvik, ÅA Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier Har du funderat på kopplingen mellan bildning och att sticka ett par sockor eller tälja en smörkniv? Det har vi gjort! Under denna workshop kommer vi att presentera vår syn på hur slöjd bidrar till människans bildning. Vi ger även ett tankeredskap för planeringen av ämnesövergripande undervisning. Välkommen med att diskutera slöjd som bildningsämne. |
A4 | Trender i elevernas kunskaper Chris Silverström, Nationella Centret för Utvärdering (NCU) En workshop om elevernas kunskaper i ämnena modersmål och litteratur, matematik och engelska. Workshopen bygger på resultat från nationella utvärderingar |
A5 | Utbildningsledarskap ur ett lärarperspektiv Janne Elo, ÅA Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier Utbildningsledarskap och pedagogiskt ledarskap som ett multiaktörs flernivåfenomen. Begreppsliga verktyg att tänka kring lärarens egen roll i skolans ledarskap. |
A6 | Möjligheter och utmaningar i arbetet i en liten skola Gunilla Karlberg-Granlund, ÅA Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier Vad som kan betraktas som en “liten skola” är relativt. Välkommen med du som identifierar dig som lärare eller rektor i en liten skola. Tillsammans försöker vi skapa en bild av vilka möjligheter och utmaningar det finns i arbetet i en liten skola i denna tid. |
A7 | Skolträdgård – Food Education for the Future Pia Sjöblom, Maria Svens, ÅA Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier Att skapa en dynamisk skolträdgård mot alla odds. En verkstad av föreläsningstyp, där vi presenterar hur man lyckas skapa en skolträdgård trots de hinder många lärare upplever. Vi baserar oss på erfarenheter om skolträdgård inom projektet Food Education for the Future, men även på annan forskning. Du får också praktiskt prova på några övningar med koppling till odling i skolan från en forskningsbaserad lärarhandledning som är under arbete. |
A8 | Kalejdospråk – en engagerande språkundervisning Marina Bendtsen och Liselott Forsman, ÅA Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier Linda Norrgrann, Anna-Brita Slotte och Pia Valkeakari, Vasa övningsskola I projektet Kalejdospråk samarbetar forskare och lärare för att tillsammans utveckla modeller för en holistisk och engagerande språkundervisning för alla. Vad innebär engagemang och hur kan vi som lärare främja elevengagemanget i språkklassrummet? Under seminariet bidrar lärarna med konkreta exempel på engagerande, multimodala arbetssätt där eleverna får vara aktiva och kreativa. Kom med och diskutera kring förutsättningar för en engagerande språkundervisning- deltagarna får gärna bidra med egna exempel. |
A9 | Pausgymnastik David Fred och massörsstuderande, Folkhälsan Utbildning Ab Korta, enkla fysiska övningar som görs under arbetsdagen för att motverka stillasittande och förebygga muskelspänningar. Genom att sträcka på kroppen och röra på lederna främjar pausgymnastik blodcirkulationen och minskar risken för arbetsskador. Övningarna kan anpassas för att vara snabba och effektiva, och de bidrar till ökad energi och fokus under resten av arbetsdagen. |
A10 | Framtidens grundskola Pamela Granskog, Undervisnings- och kulturministeriet Vilka tankar om meningsfullt i grundskolan finns bland våra lärare? Diskussionen dokumenteras och blir en del i ministeriets arbetsgrupp Framtidens grundskolas material. |
A11 | Rymdaktiviteter för åk 1–6 Jan Holmgård, Skolresurs och ESERO Vill du sjösätta ett inspirerande projekt med dina elever eller vill du ha hjälp, material eller tips för en lektion eller en sekvens? Ifall du vill ta världsrymden in i klassrummet, eller se på jorden från rymden så har vi idéer och undervisningsmaterial för dig! |
A12 | Hur kan man väcka elevernas inre motivation till finskan? Nina Smeds och Lina Grönvik, Språkambassadörerna rf Finskan är ett ämne som många elever i Österbotten kämpar med. För de som inte kommer från tvåspråkiga hem kan finskan saknas från vardagen och fritiden. Många elever kan gå hela skolgången utan att lära sig finska. Det kan finnas stor hopplöshet bland eleverna då de vet att finskan är en stor fördel i arbetslivet. Målen till varför man skalI lära sig finska finns men var är motivationen? Hur kunde vi väcka elevernas inre motivation att lära sig finska redan i skolan? På plats finns Språkambassadörerna rfs verksamhetsledare Jaan Siitonen och en språkambassadör från Österbotten som gör besök på finska. |
A13 | En källa för inspiration i musik- och bildkonstundervisning. Marina Lindholm, BRAVO!-skolnätverket, Johan Vikström, Vasa övningsskola BRAVO!-materialbanken som resurs för lärarens kompetensutveckling. |
A14 | Städa, spela eller öva till prov? – hur stöda unga då det känns tungt i skolan Annukka Såltin, Veronica Eklund, Pelituki Då det är tufft att ta itu med saker eller att börja öva inför provet. Då tar man lätt fram mobilen eller spelar ifrån sig stressen eller trista känslor. Vissa städar eller chattar med kompisar, andra sportar för att komma bort. Vi behandlar flyktvägar och behov och diskuterar tillsammans vilka saker hjälper och stöder eleverna då det känns stressigt eller tungt i skolvardagen. Workshopen erbjuds av Pelituki och projektet Välmående barn och unga i en digitaliserad vardag. |
A15 | Magis (åk 1-6) Päivi och Raimo Lappalainen, Jyväskylän yliopisto Magis-spelet är en verksamhetsmodell som riktar sig till hela klassen. Spelen har utformats som ett redskap för att öva känslomässiga och sociala färdigheter samt problemlösningsförmåga i skolan. I Jyväskylä har man erfarenhet av att arbeta med spelets teman över längre tid. Magis arbetsbok och videomaterial. |
A16 | Psykporten.fi Ellen Rantala, Psykporten.fi Psykporten (Mielenterveystalo.fi) som arbetsredskap i skolmiljön. Ta del av Psykporten och få kunskap om hur använda de delar av Psykporten som riktar sig till skolvärlden. På Psykporten finns tillförlitlig information och konkreta övningar, som lärare och övrig skolpersonal kan använda för att främja välmående bland elever. Få förslag på hur bemöta problematiska situationer och hjälpa eleven till bättre mående. |
A17 | UTGÅR: Rusmedelsförebyggande insatser åk 1–6 |
A18 | Grundskolans nya stödformer Inger Damlin, Finlands svenska lärarförbund Nya stödformer torde träda i kraft från 1.8.2025 inom grundläggande utbildning. Diskussion kring implementeringen utgående från lag, förordning och läroplansgrunder. |
A19 | Tillsammans i skolan – hur skapar vi gemenskap för alla? Maria Lingonblad, Tove Ajalin, Folkhälsan I arbetet mot mobbning och utanförskap behöver vi både ingripande, förebyggande och gemenskapsfrämjande insatser. Vad gör vi, varför och med vilket resultat? Under workshopen tittar vi även närmare på viktiga faktorer i skolans trivselarbete och deltagarna får bekanta sig med några material och verktyg som kan användas i skolan. |
A20 | Leg godt Jonny Björkström, Robot Workshop Finland Kom med på denna workshop och upptäck varför Lego Education är så uppskattat av både lärare och elever. Under workshopen får du på ett roligt, utmanande och kreativt sätt bekanta dig med programmering av Lego Education Spike Prime robotar |
A21 | UTGÅR: Kan vi ersätta kött med vegetariska proteinkällor? |
A22 | Chilla och återhämtning Anna-Lena Blusi, Folkhälsan Tillräcklig återhämtning hjälper oss hantera stress i vardagen och främjar vår hälsa på många sätt. Folkhälsans material, Chilla, är ett praktiskt avslappningsmaterial, som hjälper barn och ungdomar att varva ner. Vi prövar olika övningar och diskuterar fördelarna med korta återhämtningspauser, för såväl lärare som elever, under skoldagen. |
A23 | UTGÅR: Kraften i föräldragemenskap |
A24 | Lågstadieelever och artificiell intelligens Anna Wulff, Vasa övningsskola I projektet AILIT utforskas den AI-litteracitet eleverna inom den grundläggande utbildningen har. Utgående från resultaten har projektteamet skapat konkreta undervisningsmodeller för att introducera och inkludera AI-litteracitet årskurserna 1–6. Undervisningsmodellerna presenteras och testas i workshoppen. |
A25 | Skolan och åskådningsundervisningen – nuläget och framtidsvisioner Anna Norrback, Vasa övningsskola Åskådningsundervisningen i den finländska skolan är ett aktuellt tema som väcker känslor, skapar åsikter och ger utmaningar förundervisningen. Hur ser åskådningsundervisningens framtid ut i våra skolor? |
A26 | UTGÅR: ”I grevens tid”- Vad kan vi göra för att vända trenden med minskande språkkunskaper? |
A27 | Byggstenar för målinriktad mofi-undervisning Annika Lassus och Åsa Löf, Vasa övningsskola Hur skapar man engagerande och målinriktade lektioner i modersmålsinriktad finskundervisning? Tillämpa strategier för att inspirera och motivera elever genom tydliga och uppnåbara mål. |
A28 | Stöd för elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning Johanna Nystrand och Jennifer Dalgren, Barnavårdsföreningens neuropsykiatriska tjänster Under vår workshop får du konkreta tips och idéer på hur du kan stödja elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Workshopen består av en kort föreläsningsdel och sedan jobbar vi med case från skolvardagen. Vi berättar också om våra neuropsykiatriska tjänster i Österbotten. |
A29 | Så funkar ordningsreglerna Malin Eriksson och Thomas Sundell, Regionförvaltningsverkens svenska enhet för bildningsväsendet Vilka saker kan man ha med i ordningsreglerna och vad är idén med ordningsregler? Vad är onödigt och vad kan bara hanteras pedagogiskt via rekommendationer? På workshoppen går vi igenom ramarna för ordningsregler och diskuterar hur ordningsreglerna kunde utvecklas för att balansera mellan trygg skolmiljö, tydliga förväntningar, rättssäker tillämpning och juridisk hållbarhet. Vi utgår gärna från ordningsreglerna i deltagarnas egna skolor, så det är bra att ha dem tillgängliga under workshoppen. |
A30 | Aktuellt från Utbildningsstyrelsen Kurt Torsell, Utbildningsstyrelsen Aktualiteter inom lagstiftning, arbete med läroplansgrunder och reformer inom grundläggande utbildning. Diskussion. |
A31 | Tydliggörande pedagogik Susanne Nygård, Lärum Tydliggörande pedagogik är nödvändigt för vissa men till nytta för alla i gruppen. Genom att jobba tydliggörande stärker vi kommunikationen med våra elever och gör undervisningen mera begriplig. I den här verkstaden presenteras tydliggörande pedagogik och genom arbete i stationer bekantar vi oss med några olika metoder för hur vi kan tydliggöra undervisningen med hjälp av visuellt stöd. |
A32 | UTGÅR: Maskuliniteter i förändring |
A33 | UTGÅR: 50 år av lärarutbildning i Vasa |
A34 | Copilot för lärare Petronella Bergfors, Centret för Livslång Lärande vid Åbo Akademi En workshop där vi går igenom hur man kan använda Copilot effektivt som lärare. Vi använder praktiska exempel både vid text- och bildskapande och lärarna får möjlighet att prova verktyget själva. Hur kan du som lärare automatisera tidskrävande uppgifter, så att du får mer tid att fokusera på dina elever och deras lärande. Om du har möjlighet, ta gärna med egen platta eller laptop till detta pass. |
A35 | En bedömningskultur som befrämjar välbefinnande Eva Åstrand, Centret för Livslång Lärande vid Åbo Akademi En bedömningskultur som främjar välbefinnande och strategier för att göra bedömning till en positiv och stödjande upplevelse. Bedömningens första syfte (enligt lagens för grundläggande utbildning och LP2014) är att handleda och sporra eleven i studierna. Denna workshop handlar om hur du som lärare kan sporra och använda positiv förstärkning för att skapa en miljö som främjar lärande, utveckling och välbefinnande. Vad är viktigt att tänka på för att skapa en kultur där bedömning ses som ett verktyg för utveckling? Vilka strategier finns för att göra bedömning till en integrerad del av lärandeprocessen, öka välbefinnandet och skapa en skolmiljö där eleverna känner sig trygga och stöttade. |
Seminarier och workshoppar pass II – kl. 11.15
<tr”>B7UTGÅR: Skolträdgård – Food Education for the Future
B1 | AI och utbildning – Var står vi nu och vad vet vi nu? John Henriksson, Centret för Livslång Lärande vid Åbo Akademi Lägesspaning över AI-utvecklingen med fokus på utbildningssektorn. Målet är att ge deltagare ett helikopterperspektiv på AI samt att skapa en grund för fortsatt diskussion gällande AI och utbildning. |
B2 | UTGÅR: UNESCO-skola: Vad är det, hur omsätter man det i praktiken och varför är det viktigt? |
B3 | Nya teknologier i slöjdsalen Kasper Hiltunen & Lasse Broman, Vasa övningsskola Under workshopen diskuteras hur teknologi som laserskärare, 3D-skrivare och stream-kameror kan berika och utveckla slöjdundervisningen. |
B4 | Trender i elevernas kunskaper Chris Silverström, Nationella Centret för Utvärdering (NCU) En workshop om elevernas kunskaper i ämnena modersmål och litteratur, matematik och engelska. Workshopen bygger på resultat från nationella utvärderingar |
B5 | Bokvalets betydelse: hur väljer vi skönlitteratur i åk 1–9? Katrina Åkerholm, Heidi Höglund, ÅA Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier Under workshoppen diskuterar vi bokvalets betydelse i litteraturundervisningen. Vi tar utgångspunkt i aktuell litteraturdidaktisk forskning kring litteraturval och ger exempel ur vår egen forskning som fokuserar på bilderböcker och poesi. |
B6 | Tvålärarskap – varför inte? Fred Holmsten och Johanna Räihä-Jungar, Vasa övningsskola Under sju års tid har vi utvecklat vårt eget tvålärarskap. 34 elever med två lärare, hur fungerar det i praktiken? Enligt vår erfarenhet minskar arbetsbördan, ökar tryggheten och arbetet blir roligare! Fördelarna är väldigt många! Under workshopen beskriver vi vårt sätt att ”arbeit i lag” och hoppas kunna inspirera andra att våga pröva. |
B8 | UTGÅR: Projektet Nordisk smag |
B9 | Arbetsminne med fokus på matematik Mats Braskén, ÅA Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier Undervisningen bör ha som en utgångspunkt att elevens (och lärarens) arbetsminne är begränsat. Kognitiv belastningsteori (Cognitive Load Theory) sätter in detta faktum i ett sammanhang och ger samtidigt tips och råd hur man som lärare kan tänka när man planerar sin nästa matematiklektion. |
B10 | Sittande töjning David Fred och massörsstuderande, Folkhälsan Utbildning Ab Töjningsövningar medan du sitter för att slappna av. Långsam töjning av musklerna i nacken, axlarna och ryggen kan lindra stelhet, förbättra rörelseomfång och minska risken för muskelspänningar. Övningarna fokuserar på att öka flexibiliteten och blodcirkulationen, vilket hjälper till att förebygga smärta och obehag som ofta uppstår vid långvarigt stillasittande eller stress. |
B11 | Framtidens grundskola Pamela Granskog, Undervisnings- och kulturministeriet Vilka tankar om meningsfullt i grundskolan finns bland våra lärare? Diskussionen dokumenteras och blir en del i ministeriets arbetsgrupp Framtidens grundskolas material. |
B12 | UTGÅR: Projektet SAMSYN |
B13 | Hur kan man väcka elevernas inre motivation till finskan? Nina Smeds och Lina Grönvik, Språkambassadörerna rf Finskan är ett ämne som många elever i Österbotten kämpar med. För de som inte kommer från tvåspråkiga hem kan finskan saknas från vardagen och fritiden. Många elever kan gå hela skolgången utan att lära sig finska. Det kan finnas stor hopplöshet bland eleverna då de vet att finskan är en stor fördel i arbetslivet. Målen till varför man skalI lära sig finska finns men var är motivationen? Hur kunde vi väcka elevernas inre motivation att lära sig finska redan i skolan? På plats finns Språkambassadörerna rfs verksamhetsledare Jaan Siitonen och en språkambassadör från Österbotten som gör besök på finska. |
B14 | En källa för inspiration i musik- och bildkonstundervisning. Marina Lindholm, BRAVO!-skolnätverket, Johan Vikström, Vasa övningsskola BRAVO!-materialbanken som resurs för lärarens kompetensutveckling. |
B15 | Städa, spela eller öva till prov? – hur stöda unga då det känns tungt i skolan Annukka Såltin, Veronica Eklund, Pelituki Då det är tufft att ta itu med saker eller att börja öva inför provet. Då tar man lätt fram mobilen eller spelar ifrån sig stressen eller trista känslor. Vissa städar eller chattar med kompisar, andra sportar för att komma bort. Vi behandlar flyktvägar och behov och diskuterar tillsammans vilka saker hjälper och stöder eleverna då det känns stressigt eller tungt i skolvardagen. Workshopen erbjuds av Pelituki och projektet Välmående barn och unga i en digitaliserad vardag. |
B16 | Min grej gruppen (åk 1-6) Raimo Lappalainen, Jyväskylän yliopisto, Anna-Lena Sahlström, MIELI Psykisk hälsa Österbotten rf nnehållet i gruppen Min grej gäller hantering av känslor och tankar och planering av sitt handlande. Dessa frågor tas upp i anslutning till både skolan, de sociala relationerna och de utmaningar som eleverna möter i vardagen. Min grej handbok och videomaterial. |
B17 | Psykporten.fi Ellen Rantala, Psykporten.fi Psykporten (Mielenterveystalo.fi) som arbetsredskap i skolmiljön. Ta del av Psykporten och få kunskap om hur använda de delar av Psykporten som riktar sig till skolvärlden. På Psykporten finns tillförlitlig information och konkreta övningar, som lärare och övrig skolpersonal kan använda för att främja välmående bland elever. Få förslag på hur bemöta problematiska situationer och hjälpa eleven till bättre mående. |
B18 | UTGÅR: Rusmedelsförebyggande insatser åk 1–6 |
B19 | Grundskolans nya stödformer Inger Damlin, Finlands svenska lärarförbund Nya stödformer torde träda i kraft från 1.8.2025 inom grundläggande utbildning. Diskussion kring implementeringen utgående från lag, förordning och läroplansgrunder. |
B20 | Kris i skolan Bernt Klockars, Vasa övningsskola Praktiska erfarenheter från olika kriser i skolan och hanteringen av dem. |
B21 | UTGÅR: Leg godt |
B22 | Hur kan vi tillsammans skapa ett hållbart matprat? Susanna Strandback, Folkhälsan Hur kan vi tillsammans skapa ett hållbart matprat? Diskussionerna varvas med fakta om näringsrekommendationer samt mat och klimat. |
B23 | Chilla och återhämtning Anna-Lena Blusi, Folkhälsan Tillräcklig återhämtning hjälper oss hantera stress i vardagen och främjar vår hälsa på många sätt. Folkhälsans material, Chilla, är ett praktiskt avslappningsmaterial, som hjälper barn och ungdomar att varva ner. Vi prövar olika övningar och diskuterar fördelarna med korta återhämtningspauser, för såväl lärare som elever, under skoldagen. |
B24 | UTGÅR: Klassföräldrar – ambassadörer för gemenskap |
B25 | Hur bildas berggrunden? Stensortering för omgivningslära åk 5–6 och geografi 7–9 Anna Saukko, Skolresurs I workshoppen sorterar vi stenar på basen av utseendet och diskuterar vad olika sorteringssystem kan avslöja om deras ursprung och sammansättning. Vi lär oss även att skilja olika bergartstyper från varandra. Workshoppen lämpar sig för omgivningslära då man undersöker den icke-levande naturen och för geografiundervisningen om jordklotets tektoniska processer och olika bergartstyper. |
B26 | UTGÅR: Framtidsforum med forskningsprojektet ÖVERDID |
B27 | ”I grevens tid”- Vad kan vi göra för att vända trenden med minskande språkkunskaper? Mikaela Björklund, Närpes stad Engelskan tar över språkundervisningen i Finland. Andra språk studeras lite och kunskaperna i det andra inhemska språket räcker inte till. För att vända trenden föreslås i en utredning från 2024 en bred uppsättning åtgärder med fokus på att stärka en positiv syn på flerspråkighet, breddade och jämlika möjligheter att utveckla flerspråkighet och en stärkt kompetens i de inhemska språken. I workshoppen ges en kort översikt av det nationella läget och åtgärdsförslagen i utredningen som varje lärare och skolgemenskap själva kan påverka. |
B28 | eKlasstandem-samarbete i finskundervisningen Kirsi Asplin, Teresa Juusela och Erika Vuorinen, Vasa övningsskola Vilka är de positiva sidorna med e-klasstandem? Vilka utmaningar möter man? Vad ska man tänka på om man ska ha eklasstandem-lektioner? |
B29 | Stöd för elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning Johanna Nystrand och Jennifer Dalgren, Barnavårdsföreningens neuropsykiatriska tjänster Under vår workshop får du konkreta tips och idéer på hur du kan stödja elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Workshopen består av en kort föreläsningsdel och sedan jobbar vi med case från skolvardagen. Vi berättar också om våra neuropsykiatriska tjänster i Österbotten. |
B30 | Så funkar ordningsreglerna Malin Eriksson och Thomas Sundell, Regionförvaltningsverkens svenska enhet för bildningsväsendet Vilka saker kan man ha med i ordningsreglerna och vad är idén med ordningsregler? Vad är onödigt och vad kan bara hanteras pedagogiskt via rekommendationer? På workshoppen går vi igenom ramarna för ordningsregler och diskuterar hur ordningsreglerna kunde utvecklas för att balansera mellan trygg skolmiljö, tydliga förväntningar, rättssäker tillämpning och juridisk hållbarhet. Vi utgår gärna från ordningsreglerna i deltagarnas egna skolor, så det är bra att ha dem tillgängliga under workshoppen. |
B31 | Aktuellt från Utbildningsstyrelsen Kurt Torsell, Utbildningsstyrelsen Aktualiteter inom lagstiftning, arbete med läroplansgrunder och reformer inom grundläggande utbildning. Diskussion. |
B32 | Tydliggörande pedagogik Susanne Nygård, Lärum Tydliggörande pedagogik är nödvändigt för vissa men till nytta för alla i gruppen. Genom att jobba tydliggörande stärker vi kommunikationen med våra elever och gör undervisningen mera begriplig. I den här verkstaden presenteras tydliggörande pedagogik och genom arbete i stationer bekantar vi oss med några olika metoder för hur vi kan tydliggöra undervisningen med hjälp av visuellt stöd. |
B33 | UTGÅR: Maskuliniteter i förändring |
B34 | Copilot för lärare Petronella Bergfors, Centret för Livslång Lärande vid Åbo Akademi En workshop där vi går igenom hur man kan använda Copilot effektivt som lärare. Vi använder praktiska exempel både vid text- och bildskapande och lärarna får möjlighet att prova verktyget själva. Hur kan du som lärare automatisera tidskrävande uppgifter, så att du får mer tid att fokusera på dina elever och deras lärande. Om du har möjlighet, ta gärna med egen platta eller laptop till detta pass. |
B35 | En bedömningskultur som befrämjar välbefinnande Eva Åstrand, Centret för Livslång Lärande vid Åbo Akademi En bedömningskultur som främjar välbefinnande och strategier för att göra bedömning till en positiv och stödjande upplevelse. Bedömningens första syfte (enligt lagens för grundläggande utbildning och LP2014) är att handleda och sporra eleven i studierna. Denna workshop handlar om hur du som lärare kan sporra och använda positiv förstärkning för att skapa en miljö som främjar lärande, utveckling och välbefinnande. Vad är viktigt att tänka på för att skapa en kultur där bedömning ses som ett verktyg för utveckling? Vilka strategier finns för att göra bedömning till en integrerad del av lärandeprocessen, öka välbefinnandet och skapa en skolmiljö där eleverna känner sig trygga och stöttade. |
Seminarier och workshoppar pass III – kl. 13.15
C1 | AI och utbildning – Var står vi nu och vad vet vi nu? John Henriksson, Centret för Livslång Lärande vid Åbo Akademi Lägesspaning över AI-utvecklingen med fokus på utbildningssektorn. Målet är att ge deltagare ett helikopterperspektiv på AI samt att skapa en grund för fortsatt diskussion gällande AI och utbildning. |
C2 | Skapa din egen ”välj ditt äventyr”-bok i Book Creator på iPad Jan Alin, Vasa övningsskola Vill du ge dina elever chansen att skapa spännande interaktiva berättelser? I den här workshopen får du lära dig hur man enkelt kan skapa en ”välj ditt äventyr”-bok med hjälp av appen Book Creator på iPad. Inga förkunskaper behövs. |
C3 | Rymdaktiviteter för åk 7-9 Jan Holmgård, Skolresurs och ESERO Vill du sjösätta ett inspirerande projekt med dina elever eller vill du ha hjälp, material eller tips för en lektion eller en sekvens? Ifall du vill ta världsrymden in i klassrummet, eller se på jorden från rymden så har vi idéer och undervisningsmaterial för dig! |
C4 | Trender i elevernas kunskaper Chris Silverström, Nationella Centret för Utvärdering (NCU) En workshop om elevernas kunskaper i ämnena modersmål och litteratur, matematik och engelska. Workshopen bygger på resultat från nationella utvärderingar |
C5 | Bokvalets betydelse: hur väljer vi skönlitteratur i åk 1–9? Katrina Åkerholm, Heidi Höglund, ÅA Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier Under workshoppen diskuterar vi bokvalets betydelse i litteraturundervisningen. Vi tar utgångspunkt i aktuell litteraturdidaktisk forskning kring litteraturval och ger exempel ur vår egen forskning som fokuserar på bilderböcker och poesi. |
C6 | UTGÅR: Lärarkulturens roll i implementeringen av samundervisning |
C7 | Livräddande första hjälp Anne-Maj Forsman, Röda Korset Under workshopen går vi igenom hur man går till väga vid en nödsituation + nödsamtal, medvetslöshet, återupplivning (bas+ med hjärtstartare) samt de vanligaste sjukdomsattackerna. |
C8 | Qigong David Fred och massörsstuderande, Folkhälsan Utbildning Ab Qigong är en traditionell kinesisk praktik som integrerar långsamma rörelser, medveten andning och meditation för att främja fysisk och mental hälsa. Genom att arbeta med kroppens energiflöde, eller ”qi”, syftar qigong till att återställa balans och stärka livskraften. Övningen kan också minska stress, förbättra flexibilitet och öka koncentration och medvetenhet. |
C9 | Framtidens grundskola Pamela Granskog, Undervisnings- och kulturministeriet Vilka tankar om meningsfullt i grundskolan finns bland våra lärare? Diskussionen dokumenteras och blir en del i ministeriets arbetsgrupp Framtidens grundskolas material. |
C10 | Inlärningssvårigheter i matematik Heidi Hellstrand, ÅA Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier Identifiering av elever med (risk för) inlärningssvårigheter i matematik med digitala verktygen FUNA-junior (F-åk 2) och FUNA-DB (åk 3–9) |
C11 | Hur kan man väcka elevernas inre motivation till finskan? Nina Smeds och Lina Grönvik, Språkambassadörerna rf Finskan är ett ämne som många elever i Österbotten kämpar med. För de som inte kommer från tvåspråkiga hem kan finskan saknas från vardagen och fritiden. Många elever kan gå hela skolgången utan att lära sig finska. Det kan finnas stor hopplöshet bland eleverna då de vet att finskan är en stor fördel i arbetslivet. Målen till varför man skalI lära sig finska finns men var är motivationen? Hur kunde vi väcka elevernas inre motivation att lära sig finska redan i skolan? På plats finns Språkambassadörerna rfs verksamhetsledare Jaan Siitonen och en språkambassadör från Österbotten som gör besök på finska. |
C12 | En källa för inspiration i musik- och bildkonstundervisning. Marina Lindholm, BRAVO!-skolnätverket, Johan Vikström, Vasa övningsskola BRAVO!-materialbanken som resurs för lärarens kompetensutveckling. |
C13 | Städa, spela eller öva till prov? – hur stöda unga då det känns tungt i skolan Annukka Såltin, Veronica Eklund, Pelituki Då det är tufft att ta itu med saker eller att börja öva inför provet. Då tar man lätt fram mobilen eller spelar ifrån sig stressen eller trista känslor. Vissa städar eller chattar med kompisar, andra sportar för att komma bort. Vi behandlar flyktvägar och behov och diskuterar tillsammans vilka saker hjälper och stöder eleverna då det känns stressigt eller tungt i skolvardagen. Workshopen erbjuds av Pelituki och projektet Välmående barn och unga i en digitaliserad vardag. |
C14 | UTGÅR: Min grej gruppen (åk 4-6) |
C15 | Psykporten.fi Ellen Rantala, Psykporten.fi Psykporten (Mielenterveystalo.fi) som arbetsredskap i skolmiljön. Ta del av Psykporten och få kunskap om hur använda de delar av Psykporten som riktar sig till skolvärlden. På Psykporten finns tillförlitlig information och konkreta övningar, som lärare och övrig skolpersonal kan använda för att främja välmående bland elever. Få förslag på hur bemöta problematiska situationer och hjälpa eleven till bättre mående. |
C16 | #Somesmart Minna Rimpilä, Vasa övningsskola Resurser och en modell för att skydda barn och unga på internet och i sociala medier. Projektet MEDLÄS.Sol-Britt Arnolds-Granlund, ÅA Kartläggning och utvärdering knutet till MEDLÄS. |
C17 | Grundskolans nya stödformer Inger Damlin, Finlands svenska lärarförbund Nya stödformer torde träda i kraft från 1.8.2025 inom grundläggande utbildning. Diskussion kring implementeringen utgående från lag, förordning och läroplansgrunder. |
C18 | Tillsammans i skolan – hur skapar vi gemenskap för alla? Maria Lingonblad, Tove Ajalin, Folkhälsan I arbetet mot mobbning och utanförskap behöver vi både ingripande, förebyggande och gemenskapsfrämjande insatser. Vad gör vi, varför och med vilket resultat? Under workshopen tittar vi även närmare på viktiga faktorer i skolans trivselarbete och deltagarna får bekanta sig med några material och verktyg som kan användas i skolan. |
C19 | Leg godt Jonny Björkström, Robot Workshop Finland Kom med på denna workshop och upptäck varför Lego Education är så uppskattat av både lärare och elever. Under workshopen får du på ett roligt, utmanande och kreativt sätt bekanta dig med programmering av Lego Education Spike Prime robotar |
C20 | Hur kan vi tillsammans skapa ett hållbart matprat? Susanna Strandback, Folkhälsan Hur kan vi tillsammans skapa ett hållbart matprat? Diskussionerna varvas med fakta om näringsrekommendationer samt mat och klimat. |
C21 | Chilla och återhämtning Anna-Lena Blusi, Folkhälsan Tillräcklig återhämtning hjälper oss hantera stress i vardagen och främjar vår hälsa på många sätt. Folkhälsans material, Chilla, är ett praktiskt avslappningsmaterial, som hjälper barn och ungdomar att varva ner. Vi prövar olika övningar och diskuterar fördelarna med korta återhämtningspauser, för såväl lärare som elever, under skoldagen. |
C22 | Pepp & Chill på schemat Joanna Kraft-Nappari, Vasa övningsskola Vid Vasa övningsskola erbjuder vi till elever i åk 9 en kort valbar kurs där de ges möjlighet att stärka sin självbild och skapa förutsättningar att påverka sitt eget välmående både i nuet och inför framtiden. I denna workshop får du veta mer om kursens innehåll. |
C23 | Enkla experiment med luft och vatten omgivningslära, åk 1–6 Christian Ahläng, Skolresurs Vi undersöker två av de vanligaste ämnena i vår omgivning, luft och vatten, i en serie enkla experiment. Experimenten kräver ingen komplicerad utrustning och går enkelt att göra i ett vanligt klassrum. Experimenten är nära kopplade till fenomen i elevernas vardag och ger en introduktion till fysik och fysikaliska begrepp såsom massa och ytspänning. |
C24 | Skolan och åskådningsundervisningen – nuläget och framtidsvisioner Anna Norrback, Vasa övningsskola Åskådningsundervisningen i den finländska skolan är ett aktuellt tema som väcker känslor, skapar åsikter och ger utmaningar förundervisningen. Hur ser åskådningsundervisningens framtid ut i våra skolor? |
C25 | UTGÅR: ”I grevens tid”- Vad kan vi göra för att vända trenden med minskande språkkunskaper? |
C26 | Inklusion av elever och familjer med annan språklig och kulturell bakgrund – Här står vi, hur gör ni? Susann Kalander, Jenny Norrgård, Susanna Sjöholm, Vasa övningsskola Hur skapar vi rutiner för att inkludera familjer med annan språklig/kulturell bakgrund i skolgemenskapen? Här står vi, hur gör ni? Exempel på stödmaterial till lärare som tar emot nya elever i sin klass.” |
C27 | Stöd för elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning Johanna Nystrand och Jennifer Dalgren, Barnavårdsföreningens neuropsykiatriska tjänster Under vår workshop får du konkreta tips och idéer på hur du kan stödja elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Workshopen består av en kort föreläsningsdel och sedan jobbar vi med case från skolvardagen. Vi berättar också om våra neuropsykiatriska tjänster i Österbotten. |
C28 | UTGÅR: Så funkar ordningsreglerna |
C29 | Aktuellt från Utbildningsstyrelsen Kurt Torsell, Utbildningsstyrelsen Aktualiteter inom lagstiftning, arbete med läroplansgrunder och reformer inom grundläggande utbildning. Diskussion. |
C30 | Tydliggörande pedagogik Susanne Nygård, Lärum Tydliggörande pedagogik är nödvändigt för vissa men till nytta för alla i gruppen. Genom att jobba tydliggörande stärker vi kommunikationen med våra elever och gör undervisningen mera begriplig. I den här verkstaden presenteras tydliggörande pedagogik och genom arbete i stationer bekantar vi oss med några olika metoder för hur vi kan tydliggöra undervisningen med hjälp av visuellt stöd. |
C31 | UTGÅR: Maskuliniteter i förändring |
C32 | De Ungas Kompass (åk 7-9) Päivi Lappalainen, Jyväskylän yliopisto och Michaela Sik, MIELI Psykisk hälsa Österbotten rf De ungas kompass (åk 7-9). Webbprogrammet De Ungas Kompass består av korta övningar som har som syfte att öka de ungas välmående. Under passet presenteras olika sätt att utnyttja De ungas kompass i skolan. De ungas kompass arbetsbok. |
C33 | Copilot för lärare Petronella Bergfors, Centret för Livslång Lärande vid Åbo Akademi En workshop där vi går igenom hur man kan använda Copilot effektivt som lärare. Vi använder praktiska exempel både vid text- och bildskapande och lärarna får möjlighet att prova verktyget själva. Hur kan du som lärare automatisera tidskrävande uppgifter, så att du får mer tid att fokusera på dina elever och deras lärande. Om du har möjlighet, ta gärna med egen platta eller laptop till detta pass. |
C34 | En bedömningskultur som befrämjar välbefinnande Eva Åstrand, Centret för Livslång Lärande vid Åbo Akademi En bedömningskultur som främjar välbefinnande och strategier för att göra bedömning till en positiv och stödjande upplevelse. Bedömningens första syfte (enligt lagens för grundläggande utbildning och LP2014) är att handleda och sporra eleven i studierna. Denna workshop handlar om hur du som lärare kan sporra och använda positiv förstärkning för att skapa en miljö som främjar lärande, utveckling och välbefinnande. Vad är viktigt att tänka på för att skapa en kultur där bedömning ses som ett verktyg för utveckling? Vilka strategier finns för att göra bedömning till en integrerad del av lärandeprocessen, öka välbefinnandet och skapa en skolmiljö där eleverna känner sig trygga och stöttade. |
C35 | UTGÅR: Plattformisering av undervisning och skola |
C36 | Läs och skrivutveckling i grundskolan Ann-Katrin Risberg, ÅA Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier Läs- och skrivutveckling från årskurs 1 till årskurs 9 för elever i finlandssvenska skolor (2015-2024). Presentationen fokuserar på både svaga och typiska läsares utveckling i läsflyt, läsförståelse och rättstavning. Därtill presenteras resultat för elevernas motivation, intresse och upplevda självförmåga för läsning. |
Direklänkar: Gå högst upp på sidan | Pass I kl. 10.15 | Pass II kl. 11.15 | Pass III kl. 13.15